Verslag Stichtse Vecht Ronde

De laatste rit van het jaar was traditiegetrouw altijd een routebeschrijvingsrit, maar omdat het uitzettrio daarvan vorig jaar is gestopt, was er geen rit meer in december.
Gelukkig stond er een nieuwe uitzetter met de naam Chris van den Bos op die wel een rit wilde maken, maar dan wel kaartlezen. Omdat Chris in Maarssen woont, heeft hij dat als startpunt genomen.

Wim en Joke den Doop hebben de taak van narijder op zich genomen. Een aanlooproute van Weesp naar Maarssen is lang en saai, dus Wim en Joke hebben daar een 1e traject van gemaakt.
Pijl tot Pijl de één na kortste route, of zoals Sjaak dat altijd zegt “dat is voor kaartlezers die de kortste route niet kunnen vinden”.

Van de start naar pijl 1 viel het wegwijzertje (Y paal) op het laatste moment op, dus om de (niet aanwezige) wegwijzer keren en RC W noteren en de RC’s F,C en 2 laten staan.

De pijlen 1->2->3->4 was zoals de uitleg meldde een hersenkraker.
Probeer op het kaartje hiernaast het juiste aantal ‘E’ s te vinden.
(Oplossing onderaan)

Tussen pijl 5 en pijl 6 een mooie herconstructie, het kostte enige tijd en moeite, maar wel de goede oplossing gevonden. Jammer dat de afsluitende langsrijder RC L gemist werd.

Terugdenkend stond langs de kanaaldijk een andere deelnemer stil op een passeervak en ik denk dat die voor de controle heeft gestaan.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, als u stopt bij een controle doe dat voorbij die controle, zodat andere deelnemers deze niet hoeven te missen!

Via Nieuwer Ter Aa naar Maarssen / Breukelen waar Chris ons op VTC 1 stond op te wachten. We mochten beginnen aan zijn traject met pijlen kortste route.

Tussen pijl 2 en pijl 3 moest je een (wel erg) verstopt fietsje zien, ik heb het niet gezien en was via de N 402 zo in Maarssen, RC X.
Als je het fietsje wel zag begonnen de moeilijkheden pas.
In de route om het fietsje zat een bermlijn (de eerste van velen), een watertje door de weg en een onder de tekst verstopte weg, dit waren wel erg veel vallen in een constructie.
6 controles (3 goed en 3 fout) om een fietsje te ontwijken.

In de “Molenpolder” probeerde Chris ons in val te lokken met een dwars over de weg geplaatste Voetbrug, maar doordat we daar de juiste weg even kwijt waren, lukte dat hem om een andere reden dan bedoeld ook nog, 30 strafpunten.

Het verschoven pleintje bij de voet van pijl 8 had de uitzetter goed gedaan.
We zoefden blindelings de eerste ingang in, RC N noteren en verder met 30 strafpunten aan de broek.

Rond vliegveld Hilversum moest een kort (wit) weggetje genomen worden. Bij de ingang daarvan twijfelden we of waar we stonden wel de juiste weg was.
Het weggetje liep namelijk een woonwagenkamp op en daar rijd je niet zomaar in. Toch maar er omheen gereden en aan de uitgang kijken, daar stond gelukkig de T.

Op de overgang naar een volgende kaart is het altijd opletten met welke pijl je geëindigd bent en na het punt van overgang (“Z”) wat het opvolgende nummer is. Het leek in dit geval dezelfde pijl maar geëindigd met 11 moet je doorgaan met pijl 12. De RC Z was de beloning als je het goed gezien had.

Voor pijl 15 leverde een weg die weg was de RC J op.
Tussen pijl 15 en pijl 16 een mooie slingerweg langs “de Vecht” met de RC O, even verderop aan dezelfde weg weer een RC O.
Zou de O rijder de 1e O gemist hebben er een nieuwe hebben neergezet?

De oplossing was simpel, de vader van Chris heet JOOP en die heeft graag veel langsrijders. De P moest nog komen, de punt van pijl 16 stak net het kruispunt over naar de parallelweg, de RC P.

De rijksgrens onder “Hinderdam” gaf reden tot enige discussie. In de legenda van een kleurenkaart staat de rijksgrens in een geel kader (maar hier niet), toch maar de slingerweg langs “de Vecht” genomen. De controlerende RC H stond niet erg duidelijk, deelnemers die wel de goede route reden, hebben hem toch gemist.

Volgas naar Weesp waar op het industrie-terrein nog 4 pijltjes wachten, een uitvergroting was welkom geweest, omdat de leeftijd van menige deelnemer de AOW leeftijd (ruim) gepasseerd is en de ogen dientengevolge toch wat achteruit gaan.
Alle pijltjes netjes in volgorde rijden met zo min mogelijk tegengesteld leverde de juiste combinatie van (9) controles op.

Na nog een zelfstempel werd nog binnen de tijd gefinisht in ons nieuwe clubhuis bij de golfclub.

Het was weer een welbestede middag bij de Vechtstreek, het 1e traject met pittige maar duidelijke constructies (Wim en Joke mogen vaker kaartlezen uitzetten)

Het 2e traject van onze nieuwe uitzetter mocht er ook zijn, goede constructies waarbij je soms dacht heeft Chris dat wel gezien (dat denk je soms bij een nieuwe uitzetter), maar het zat perfect in elkaar, vooral de wegverleggingen ga je blindelings in.
Ook het nieuwe gebied rond Maarssen, Westbroek, Maartensdijk en Loosdrecht (het kostte een paar kilometers) was lekker rijden.

Chris, Wim en Joke bedankt voor deze uitstekende kaartleesrit.

Gert van Schaick

Print Friendly, PDF & Email