Verslag Sallandrit
Zaterdag 12 november, rond 11 uur vertrekken we richting Heino om de Sallandrit te gaan rijden. Voor Sebastiaan is het de tweede keer, voor mij de eerste keer.
Traject 1 en 2 routebeschrijving, ons meest gehate onderdeel.
Er zijn een aantal vallen bij ons bekend: rechter oriëntatiepunten, gemanipuleerde verkeersborden, verplichte rijrichtingsborden namaken, opdrachtnummers verwisselen en ga zo maar door.
Bij opdracht 3 gelijk de fout in gegaan. Op tijd achter gekomen en weer terug. We weten nu dat we scherp moeten blijven.
Opdracht 7: “Na trapezium en parallellogram L”. Iedereen die bij ons in de buurt rijdt, kiest ervoor om de eerste weg links te nemen en daar de stempel te halen. Wij vinden dat niet correct en nemen de tweede weg links, daar hangt een andere stempel. Na nog een rondje op het industrieterrein rijden we over een landweggetje richting Laag Zuthem.
Hier beginnen we aan het tweede traject routebeschrijving, ook hier gelijk weer wat vallen waar we tijdens de Nacht van Weesp al flink op afgestraft zijn.
Tijdens een activiteit belanden we (met toestemming) in een wasstraat. Dat was ook wel even nodig, de auto was smerig!
Na nog een aantal vallen en een parkeerterrein (30 strafpunten-terrein) komen wij via een rolonde bij de tweede VTC. We rijden hier neutraal naar KeK in Zwolle, daar staat voor ons een drankje en een broodje kroket klaar. Het broodje kroket kwam tegelijk met onze vertrektijd, dus daar verloren we de nodige tijd. De antwoorden van traject 1 hingen er en ook de resultaten. We hadden in traject 1 geen enkele fout gemaakt (ik was blij).
Trajecten 3 en 4 gaan we kaartlezen, iets dat ons beter af gaat.
Traject 3 heeft voor ons 7 pijlen waarvan pijl 6 voor de Sportklasse is.
We maakten bij pijl 5 een foutje (oeps!), dat betekende al niet veel goeds, maar het muntje was niet gevallen. Bij pijl 7 een scherprijder gemist, dat waren de enige twee fouten in het traject. Het laatste traject op een andere kaart, pijl 7 (kaart 1) en 8 (kaart 2) zijn hetzelfde ingetekend. In onze eerste Nacht van Weesp zijn we daar ingestonken, daar hebben we van geleerd.
Ook hier maken we twee fouten, over een brommerpad mag je gewoon rijden, deze staat niet in de kaart-legenda. We hebben een nieuwe val geleerd.
Bij de finish aangekomen zien wij dat we 4 fouten hebben over de eerste 3 trajecten. De nummer 2 die ons volgde had op dat moment 6 fouten. Het beloofde dus een spannende eindstrijd te worden.
We begonnen aan het goed verzorgde stamppotbuffet waarna rond 7 uur de prijsuitreiking begon. De nummer 2 achter ons, Tom en Tara Fikkert, werden als eerste naar voren geroepen om hun 3e prijs in ontvangst te nemen. De eerste prijs kon bijna niet meer aan ons voorbij gaan. We werden later als winnaar van de toerklasse naar voren geroepen (ik was weer blij).
In de sportklasse zijn Erik en Martin de winnaars geworden, gevolgd door Robert en Martin van der Zee.
Het was een leuke ervaring om verderop in het land een rit te rijden: het was een goed verzorgd evenement met leuke mensen.
door Désirée Willemsen