Verslag Oost-West rit
Met de vorige kaartleesrit nog vers in ons hoofd, is het alweer tijd voor een nieuwe kaartleesrit. Vandaag hebben we de Oost-Westrit gereden. Het begon allemaal al een paar dagen geleden met het lezen van het aangepast reglement. Op woensdagavond besluit een van ons om het reglement alvast te lezen en kon het niet laten om de ander op te bellen.
‘Weet je wat we aankomend rit moeten doen? We moeten een route construeren beginnend bij een punt, vervolgens langs een streep, om met een cirkel te eindigen. En alsof dat niet genoeg is moeten we ook de stip links passeren en de streep rechts passeren.’
We zien wel hoe het gaat was de conclusie, slechter dan de laatste plaats bij de vorige rit kan toch niet.
Daar gaan we. Op naar de weg langs stip nr.1 en de streep die erbij hoort en de cirkel niet te vergeten. Deze kan toch niet moeilijk zijn. Yes, we hebben de eerste routecontrole gevonden, de letter ‘C’. Of hebben we er al eentje gemist?
Dan maar door naar nr.2. Bij deze moest je heel goed kijken op je kaart.
Na lang gekeken te hebben zagen we een route waarbij we een stuk moesten omrijden. Helaas moesten we keren waardoor het niet mogelijk was om deze combinatie af te maken. Achteraf bleek dat we een route hadden moeten construeren via het pontje. Zo lang op de kaart gekeken en heel het pontje niet gezien. Kortom deze combinatie hebben wij totaal niet goed gedaan.
Bij de 3e combinatie zijn wij ook in de val getrapt. Er is een bermlijn getekend in een rechtdoorgaande weg, dachten wij het zo goed te doen.
Bij combinatie 4 even goed in de gaten houden via welke kant je de stip en de lijn moet passeren en dan komt alles goed. Tweemaal de letter I noteren.
Dan nog iets uit het reglement wat wij niet goed gelezen of begrepen hebben, wanneer je een weg niet kan of mag berijden moet je de kortste route naar het volgend punt rijden. Wij hebben braaf elke keer een nieuwe route geconstrueerd naar datgene waar we mee bezig waren totdat we alles geprobeerd hadden.
Hoe moeilijk maakten wij het voor onszelf? Dit o.a. bij combinatie 5, 9, 10, 11, 12 en 14.
Dan op naar combinatie nr. 6. Een routecontrole bij de rotonde ophalen en op de weg langs de streep. Deze controlebordjes zag je alleen staan als je de weg via de goede kant in kwam. En daarbij niet te vergeten om goed op te letten. Gelukkig hebben wij de ‘O’ wel gezien.
Combinatie 7 is niet te rijden omdat je anders vaker langs streep 7 kwam. Combinatie 8 was wel goed te doen voor de C-klasse, wel even goed kijken en gelijk keren bij streep 8 en niet de keercontrole 15 ophalen. Wat er allemaal bij de A-B klasse in de uitleg staat, wij hebben geen idee. Hopelijk was combinatie 8 ook goed te doen voor deze rijders.
Ja-ja daar was die dan, de bemande controle en wat een mazzel, een lekker zakje chips erbij!
Wel even onthouden dat we midden in combinatie 9 zitten. Of toch niet? Houdt het hier op? Deze combinatie is niet te rijden. Ook niet wanneer je maar blijft herconstrueren (wat wij wel deden, maar niet moest vandaag).
Dan maar de kortste route naar combinatie 10. Onderweg de ‘J’ opgehaald. Even omrijden voor streep 10 waarbij je een ‘6’ tegenkomt. Keren maar en dan maar weer verder gaan. De stip van combinatie 11 via de goede kant benaderen en door naar de keercontrole. Ook nu weer verder gaan met de volgende combinatie.
Dan combinatie 12, met een geweldige val erin. Door een keercontrole hoef je de combinatie niet af te maken en mag je doorrijden naar nr. 13. Maar dan kom je het bordje DMP 12 tegen, deze moest je natuurlijk wel uitvoeren, want wij waren allemaal allang al vergeten dat er in die ene weg een keercontrole stond (stond in het reglement dat je voorkennis moest vergeten). We moeten dus gewoon terugrijden om punt 12 te bereiken. Gelukkig hoefden we dat niet te doen en werden snel opgevangen door een keercontrole.
Ook bij combinatie 13 was er een bermlijn op de kaart getekend. Even een klein ommetje om de ‘O’ op te halen. Bij combinatie 14 kon je de weg niet rijden waardoor je door mocht naar nr. 15 om nog op het industrieterrein de laatste letters op te halen. Wel even in de gaten houden dat je punt en de streep via de goede weg benadert en de weg langs de punt niet twee keer neemt.
Eindelijk was de finish daar. Binnen hoorde je nog uitspraken als; ’het leek wel de nacht, zolang duurde de rit’ en ‘wat een reglement’. Dit gaf aan dat het een pittige rit was.
Volgende keer toch maar even beter het reglement lezen. Wij hadden veel fouten doordat we bleven construeren, terwijl we allang al door mochten naar de nieuwe combinatie. Dit was voor ons de grootste val van de rit!
Wij vonden het een geweldige rit, met leuke valletjes en het weer was super, een mooie zonnige oktoberdag.
Allen bedankt voor deze dag, met name de uitzetters!
Maaike Geertsma en Jacob Geertsma