k171

Een verslag op de valreep over 45 kilometer puzzelen, waarbij 29 vallen, het liefst binnen 135 minuten, opgelost dienden te worden. En dat allemaal net na die zware feestdagen. Het oplopen van een kater lag dus behoorlijk op de loer.

Voorspel
Begin december stuurde Nico van Nes mij het eerste concept bijzonder reglement voor zijn inmiddels alweer derde Katerrit. Geen schokkende verandering ten opzichte van de 2016 aflevering. Ook nu stond het artikel ‘13. Pontveren, voetbruggen (Vbr) en wegen die de landsgrens overschrijden, mogen niet worden bereden’ er weer in. Dit is een artikel uit het kaartleesreglement. Wat wil Nico er nu mee in een puzzelrit? Uit de emailwisseling met Nico begreep ik dat hij bezig is met een nieuw systeem, het KIR. Kaartlezen In Routebeschrijving. In een voorbeeld dat hij mij stuurde wordt duidelijk dat dit artikel daar straks in gebruikt zal worden en ons natuurlijk de nodige fouten zal opleveren. Het is een grappig systeem en de sportcommissie leden buigen zich er nu over in samenspraak met Nico. Misschien gaat Nico het bij de volgende Katerrit wel gebruiken.

Inschrijving
Het liep nog niet gelijk storm met deelnemers. Natuurlijk waren daar de beste wensen voor het nieuwe jaar en werden de nodige handen geschud en omhelzingen met hier en daar een kus. Op de flipover verscheen wie het verslag van de Katerrit mocht/moet schrijven. De equipe het dichtst bij 199 strafpunten kon aan de bak.
De ‘bekende’ verslagschrijvende equipe Gerrit en Bertus zouden een uitstekende kans maken om nogmaals de prijs van het verslag te winnen. In de voorlopige uitslag zaten zij er inderdaad het dichtst bij. Helaas gooide de neutralisaties de boel flink in de war en waren Wim en Joke ineens de equipe die met deze prijs naar huis gingen. Hieronder hun belevenissen.

Start bij blauwe vlag
Nog voordat wij de blauwe vlag konden bereiken zagen wij Mieke en Henk van Twillert uit hun auto stappen. Zij wilden graag meedoen. Snel naar binnen en hun controlekaart ingevuld en een routebeschrijving opgezocht. Nu konden wij echt van start.

Routeopdracht 1 t/m 98
Het begon bij routeopdracht 2 met teentjes, steentjes en eentjes. Hou dat maar eens uit elkaar. Eentjes voor de drempel konden wij niet vinden en met eentjes bij de drempel zou er geen sprake zijn van volgorde, dus rechtdoor. Helaas was Paul van Os (de narijder) in de nacht van zaterdag of zondag wakker geworden door een droom over de Katerrit waarin hij tot dezelfde conclusie kwam zoals boven beschreven. En wat gaat Paul dan doen, die heeft voor de rit nog mooi drie eentjes op een geel bordje voor de drempel geplaatst! Ja, zo kan je een val natuurlijk nooit goed doen, want die eentjes hebben wij volledig gemist.

Bij routeopdracht 11 was een modificatie toegevoegd; een woonplaats dient uit 3 letters te bestaan en elke letter mag meerdere malen worden gebruikt. Simpel, maar modificaties gaan bij ons altijd verkeerd. Wij gebruikten letters wel meerdere keren maar niet in dezelfde woonplaats! En dat gaat dan na routeopdracht 95 waar je opnieuw moest beginnen met routeopdracht 10 weer verkeerd.

k172Maar met die hersteller bleek nog veel meer mis. De uitzetter had een zeer creatieve bui en had er een mooi (nou mooi!) schilderijtje van gemaakt en dan is het ineens geen hersteller meer. Daar wij na afloop van de rit een stukje voor Nico hebben opgerold is dat unieke schilderijtje in ons bezit gekomen. Omdat wij het schilderijtje te koop hebben gezet, hebben wij het eerst aan een grondig onderzoek onderworpen. Het eerste dat opviel is dat het doek wel van een erg slechte kwaliteit is. Het lijkt wel een stuk van een WIBRA slip die zijn beste tijd heeft gehad. Ook de gebruikte verf is meer een finylachtige dunne zwarte folie. Maar voor liefhebbers van deze moderne niks voorstellende kunst is bezichtiging mogelijk en over verkoop is altijd te praten.

Bij routeopdracht 13. na verkeersbord aanduidende verplichte rijbaan of -strook uitsluitend ten behoeve van vrachtauto’s en koploper links zijn wij wel in de val gelopen, maar weten nu niet in welke val. Over de invoering van de 14 nieuwe verkeersborden (F11 t/m F22 en L20 en L21) is veel onduidelijkheid.k173
De nieuwe borden zouden eigenlijk al in januari 2015 geplaatst worden. Na uitstel tot 1 juli 2015, zijn de nieuwe verkeersborden weer uitgesteld. Nu tot 1 januari 2016. Wij meenden voor 1 januari ergens gelezen te hebben dat januari 2016 ook niet door zou gaan en dat het juli 2017 zou worden.

Op www.deverkeersacademie.nl/nieuws/komst-nieuwe-rvv-verkeersborden-wederom-uitgesteld/ staat het volgende bericht:
[16/12/2016] Komst nieuwe RVV verkeersborden wederom uitgesteld. Afgelopen donderdag heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu bevestigd dat de invoer van de veertien nieuwe RVV verkeersborden opnieuw is uitgesteld. De introductie van de verkeersborden stond eerder nog gepland op 1 januari 2017, maar dit blijkt nu niet langer haalbaar te zijn.
De nieuwe ingangsdatum staat nu gepland voor 1 juli 2017. Uiteraard opnieuw onder voorbehoud. Aanvankelijk zouden de nieuwe verkeersborden worden ingevoerd op 1 januari 2015.
Wij hebben de val dus niet uitgevoerd door gedwongen naar links te gaan. Vervolgens de koploper genegeerd. We waren zelfs van plan om hier iets mee te doen in de Dag of Nacht van Weesp.

De rijstukjes ‘immer gerade aus’ en ‘tout droit’ vormden een waar theorie examentje.
Mooie test en zeker de vraag over de tijd die je lever nodig heeft om alcoholhoudende dranken af te breken kwam uitstekend van pas bij het dinertje na afloop met een flinke groep Vechtstrekers bij Tong Ah. Tijdens het genot van wel 6 kleine gerechtjes hebben wij de vallen secuur doorgesproken en het was onmogelijk om uit de hoeveelheid aan leuke en slimme vallen de beste/mooiste te kiezen.

Het schilderijtje (al opgerold) kwam nu echt fysiek op tafel en combineerde als nummer bijna met de k174
trapgans. In het flensje was de trapgans vervangen door reepjes eend (of eendjes of kat).
k175Iedereen was het er over eens dat Nico en Paul ons een prachtige middag hebben bezorgd waarbij de hersenen op volle toeren hebben kunnen draaien.

Ik had willen afsluiten met een foto van de winnaars in de A-klasse Martin Fierlier en Erik Naaijen. De twee foto’s zijn helaas erg bewogen, waarschijnlijk komt dat door de grote euforie van Erik en Martin bij het in ontvangst nemen van de prijzen.

Tenslotte nog een berichtje voor Nico en Paul in de QR-code. Uiteraard kan een ieder die QR reader app heeft dit ook lezen.k176

door Wim den Doop

Print Friendly, PDF & Email