Verslag Hakkelaarsrit
Zondagochtend, klaar voor de Hakkelaarsrit van 2016. Voordat we naar De Adelaar gaan eerst even langs de BP bij Tong Ah. Banden op spanning en tank helemaal afvullen.
Via de Gooilandseweg weg, Verlengde Rijnkade en Rijnkade rijden we naar De Adelaar. Onderweg zien we in de spiegels een paar bordjes staan. Mmm stoppen om te kijken heeft geen zin, aangezien we er toch geen opdracht aan kunnen koppelen, gassen me maar door. Eenmaal aangekomen inschrijven en het bijzondere reglement van de Hakkerlaarsrit goed doorlezen. Het meeste is bekend, een aantal dingen krijgt extra aandacht. Met name punt 21 voor de C klasse; wegen getekend als mogen slechts eenmaal bereden worden, wegen getekend als mogen we maximaal 3 keer berijden. Ook even goed op de laatste aanwijzing bij de starttafel letten. Opdracht 37 beoordelen als viersprong en slagbomen negeren. Even opletten dus.
Vol goede moed starten we bijna als laatste en beginnen we dit keer wel gewoon met opdracht 1. Dan meteen bij opdracht 2 al een breinbreker. Telescoop, microscoop en bioscoop kennen we wel, maar een stethoscoop?? Geen idee. Google biedt uitkomst en laat het apparaat zien waarmee de dokter de hele dag om zijn nek loopt. Die kennen we en we weten ook dat er eentje te zien is op de muren bij het gebouwtje waar we langs rijden. RC A is binnen. De val in opdracht 3 trappen we niet in en rijden dan ook maar 1 keer over de stippellijntjes Langs RC C.
Via de M. Nijhoffstraat op zoek naar de tekst “OVERIGE STRATEN” om rechts te kunnen op een viersprong. Toch wel een stukje rijden en dan gaan we de fout in. Verkeersbord fietspad zien we over het hoofd en lopen we RC U mis. Zonder dat we op dat moment al weten dat we fout zitten, gaan we links na een verkeersbord.
Via de Hogeweyselaan waar we op dat moment rijden, komen we uit in de Keurstraat. Bij een parkeerplaatsje met een hoop andere deelnemers en de RC’s K & L kijken we eerst even goed naar de situatie. Bij opdracht 8 mogen we maximaal 3 keer bereiden, dat levert ons 3 x RC K op. RC L is duidelijk en dan opdracht 9 nog maar de RC K ophalen. Einde weg links, einde weg rechts bij een VRW geen probleem.
Via een viersprong langs de taxicentrale de Amstellandlaan op richting de Rijnkade om opdracht 13 uit te voeren. De bordjes waar we op de heenweg naar De Adelaar heen reden krijgen nu een betekenis. Om wat meer overzicht te krijgen rijden we over de Rijnkade om te kijken met wat we allemaal te maken hebben. Wij passeren de tekst “NVW”, de tekst “MOKUM”, RC M en WW Eden als ik me het goed herinner. Met deze informatie keren we om en bekijken we de opdracht. Wij interpreteren die als linksaf slaan, nadat we een asfaltweg en de tekst “NVW” gepasseerd hebben en voor de tekst “MOKUM” met daarna een WW. Het juiste weggetje is gevonden en RC M slaan we over.
We vervolgen de route naar een situatie die we maar al te goed kennen. En dat is in deze situatie dan juist weer een enorme domper. Volgens het reglement, de uitleg van de uitzetter en ook het logische nadenken, kun je niet zien wat je te wachten staat en dus niet na het viaduct meteen naar links om zo weer op de Gooilandseweg uit te komen. We hadden via RC O met hersteller moeten rijden. Wel weer wat geleerd, dus misschien toch niet voor niks fout gedaan.
Bij de Chinees gaan we rechts Aetsveld in om links een ommetje over een parkeergelegenheid te maken. Twee situaties die bijna hetzelfde zijn op een stel doodlopende weg borden na. De tweede is de juiste en daar rijden we dan ook overheen. We worden beloond met een RC P. Vrijwel meteen rijden we alweer terug richting het centrum van Weesp. Oversteken en links na huisnummer 30 levert geen problemen op.
We komen uit op het parkeerterrein van Vivium Zorggroep voor een leuke opdracht waarbij we weer even de tijd nemen om die situatie te overzien. Vrij snel is het duidelijk wat de langst mogelijke route is. En dat is 2 keer langs RC S en bij RC T links afslaan. Na nog een keer links en twee maal rechts rijden we langs huisnummer 84 dat gevraagd wordt in opdracht 26. Uiteraard hebben wij allang gezien dat het hier om een viersprong gaat en niet een einde weg situatie. Beloond met de goede RC Q gaan we onder een viaduct over een oude bekende rotonde de Korte Muiderweg op.
We komen uit bij een nieuwe rotonde die voorzien is van een hoop wegen en borden. Zelfs een weg dwars over de rotonde en twee wegen speciaal voor werkverkeer aangelegd. Wij nemen de eerste afslag en worden zo richting Muiderberg geleid.
Op de Mariahoeveweg bij het P & R terrein een op het oog vrij duidelijke bol-pijl opdracht 32. Namelijk na de geplaatste RC V sta je op de bol om een extra rondje te rijden om nog een RC V op te halen en je weg te vervolgen. Uiteindelijk blijkt dat dus fout te zijn. In eerste instantie vinden we de uitleg die erbij gegeven wordt niet heel duidelijk. Al vragend en pratend wordt het duidelijk dat het antwoord is dat je de RC V maar 1 keer mocht noteren.
We rijden door over de Mariahoeveweg die overgaat in de Zuidpolderweg naar een situatie waar we vaak komen. We zijn beland bij opdracht 33 met een klaver tekentje. Wat zien we allemaal. Een rechtdoorgaande Zuidpolderweg met een RC J met vlak voor en vlak na de RC een weg naar rechts die op elkaar uitkomen en waar zich een RC X bevindt. De situatie komt overeen met hetgeen bij de opdracht getekend is. Alleen onderbreekt er een heel klein stukje op de tekening. We nemen rustig de tijd en denken goed na hoe we deze bol-pijl moeten doen. De tekst bij het klaverteken zegt dat deze opdrachten geacht overzichtelijk en juist getekend te zijn. We weten dat het in ieder geval niet de bedoeling is dat we meer dan 1 rondje rijden. Nu is het alleen nog de vraag welke RC we ophalen. Helaas kiezen wij voor de foute RC J. Niet wetende dat we op dat moment al een aantal fouten hebben gemaakt, gaan we verder.
We rijden de Zuidpolderweg af en slaan linksaf de Hakkelaarsbrug over.
We komen bij opdracht 35 met de afkorting VADNA. Drie maanden geleden wisten we nog niet wat het betekende, maar nu levert deze, net als de afkorting MUG, geen problemen meer op. Dus ook geen probleem om bij de situatie te komen en te zien dat we ons moeten oriënteren op het voetgangers verkeerslicht. Wat ons dan helaas niet opvalt, maar waar we dan wel weer van leren, is dat het symbool van het verkeerslicht verkeerd getekend is.
We rijden door over de Naarderstraatweg en volgen zoals gevraagd na het viaduct de asfaltweg naar links genaamd IJsselmeerweg. We komen aan bij opdracht 37 waar de laatste instructie van de starttafel bij hoorde. Even de galerij op mijn telefoon openen en op zoek naar de foto die we ervan gemaakt hebben.
Beoordelen als viersprong en slagbomen negeren was de opdracht. We hoeven niet lang naar de situatie te kijken om te zien dat de WW waarop we ons oriënteren voor fietsers is en niet die in de middenberm. Daarom ook gewoon meteen naar rechts en niet de foute RC Y voor Jeroen en Robin op de controle kaart noteren.
Qua omgeving misschien wel een van de mooiste opdrachten van de Hakkelaarsrit de neutrale opdracht D; weg volgen door het Naarder bos.
Overigens is dit nog steeds de IJsselmeerweg. We komen, nadat we bij “42” links gegaan zijn op een heuveltje waar de weg naar beneden gaat, uit op een op het oog netjes en nieuw aangelegd parkeerterrein. Bij de Jachthaven van Naarden zijn we nu. We rijden een rondje over het parkeerterrein, gaan weer boven aan de heuvel staan en maken een schets van de gehele situatie. We lopen de verschillende mogelijkheden van langste route door. En uiteindelijk komen we door vanaf de bol naar de pijl te rijden twee keer langs RC Z. Vervolgens nog een keer en uiteindelijk bij een RC A.
We verlaten de IJsselmeerweg en komen uit in een straat genaamd Gooimeer.
Een mooi stukje weg en parkeerplaatsen leiden ons langs de Toyota dealer waar we links zo’n parkeerplaats op moeten om opdracht 44 uit te voeren. Een hele puzzel over een best wel groot stuk parkeerplaats. We passen onze strategie toe en rijden eerst een aantal rondjes over dit gebied en maken een mooie overzichtelijke schets van de gehele situatie. We parkeren de auto, tekenen de RC’s B, D & C op de juiste plekken op onze geïmproviseerde kaart en beginnen met puzzelen.
Na een paar minuten brein breken komen we uit op twee routes over het terrein waarvan wij denken dat die het langst zijn. Route 1 leidt ons langs de RC’s B, D, C en route 2 langs de RC’s B, B, C. Omdat we niet zeker weten welke het langst is en we geen liniaal bij ons hebben om het te meten, besluiten we beide rondjes maar een keer te doen. Best taai. Allebei ongeveer hetzelfde. En dan hebben we het briljante idee om de parkeervakken aan de linkerkant van de auto waar we langs rijden te tellen. Voor wie het wil weten: Route B, D, C bestaat uit 64 parkeervakken en route B, B, C uit 72. We hebben een duidelijke winnaar.
Via een viersprong met een misleidende RC E, een weg naar links en drie RC’s F op een druppelvormige rotonde komen we uit bij een bemande controle waar we een bekend gezicht met een hele leuke assistente tegenkomen. We worden beloond met een aantekening op de controlekaart en een handvol spekkies.
We rijden door en zijn inmiddels beland bij opdracht 49; einde weg met een VRW rechts. Vlak voor het laatste stukje van de IJsselmeerstraat gaan links de Energiestraat in. Bij de BMW dealer meteen weer links de Chroomstraat in om vervolgens op zoek te gaan naar een weg naar rechts de Rubberstraat in. Snel gevonden en dan op zoek naar viersprong 53. Of toch niet. Wij hadden de val door. De weg naar rechts is doorgetrokken en aan het kader vastgemaakt. Uiteindelijk komen we uit bij het driehoekige plein aan het einde van de Energiestraat. We zijn bezig met opdracht 54. De teksten op het wegdek mogen we negeren. En volgens het reglement belemmeren vrachtauto’s e.d. het zicht niet. Wetende dat alleen een RC J aanwezig is, nemen we de juiste langste route tweemaal langs de RC.
Door bij de VRW naar rechts te gaan (Amsterdamsestraatweg) en vervolgens de brug over naar links, komen we uit op de Meerstraat. Die rijden we een helemaal uit tot aan de rotonde waar we nog een bonusrondje doen voor de RC W. We komen nu op de Burgemeester Jur. Visserlaan en bij opdracht 58. Via het omweggetje pakken we de RC P en gaan we weer de hoofdweg op. Al rijdend over de Burgemeester Jur. Visserlaan richting de Rijksweg zien we een hoop jonge mensen in carnavalskleding. Meteen begrepen we waarom er zo vroeg in het jaar al kerstversiering aan de straatlantarens hing.
Een paar honderd meter reden we over de Rijksweg en sloegen we voorzichtig links- af. Voormeer heet de straat waar we nu zitten. We gaan vrijwel meteen rechts de Overscheenweg op. Vanaf dit punt gebeurt er een hoop. Opdracht 63 eerste weg links (MUG). We zien de door de uitzetter geplaatste verkeersborden. De weg naar links is gevonden, RC O met de hersteller wordt genoteerd en uitgevoerd en we doen opdracht 63 nog een keer. Zelf een stempel op de controle kaart zetten is geen probleem. Wel een probleem is het als je heel dom vergeet RC R op te schrijven. Dan krijg je helaas wel weer als beloning 30 strafpunten.
Opdracht 64 gaat helaas ook niet goed. We rijden de Meerkade af noteren een foute RC S en bij de einde weg gaan we rechts De Goog over. We komen uit op de Zuidpolderweg bij de situatie die ook in opdracht 33 is gebruikt. Ommetje maken of niet is de vraag. Wetende dat de bordjes INRIT alleen voor A en B klasse zijn en wij daar niet inrijden, hoeven we daar ons niet door af te laten leiden. Jammer genoeg maken wij de fout en halen we RC X in plaats van RC J op.
Gedreven door enthousiasme en motivatie beginnen we aan het laatste stuk van de Hakkelaarsrit 2016. We rijden over de Mariahoeveweg en passeren een WW gevraagd in opdracht 68. We weten dat er een aantal ommetjes zijn waar we weldra langs rijden. Maar geen eentje aan de linker kant. De bol-pijl tekening omdraaien biedt meer uitkomst en maakt de opdracht uitvoerbaar. Wij moeten genoegen nemen met 30 strafpunten als gevolg van het weglaten van RC V op de controle- kaart. Een viaduct, brug twee rotondes en een asfaltweg links op de Jan Tooropstraat brengt ons op de Plantaanlaan in Weesp.
Na een verkeerslicht rechts een eenrichtingsweg in. Oftewel richting de Appie rijden. Geen idee of wij de enige waren die dit fout deden, maar de plaatsing van het verkeerslicht was wel essentieel in deze opdracht. Er boven is inderdaad heel wat anders dan er naast. Fout RC F pronkt op de controlekaart en een gehighlighte aantekening in het notitieboek.
We zijn nu echt met het allerlaatste stukje van de rit bezig. We zitten inmiddels al in extra tijd en willen nog even wat punten scoren door de laatste opdrachten goed uit te voeren. Helaas worden het strafpunten, 30 stuks om precies te zijn. Niet goed tellen van wegen op de Zeeburgstraat en de Keulsevaartstraat brengt ons niet langs de goede RC D. Wel langs de foute RC E. Via vier kruispunten die we in de volgorde links, rechts, rechts en weer links nemen komen we aan bij de finish op de Papelaan.
C klasse door chauffeur Jeroen Hageman en navigator Robin Kooijman