Verslag Gemeenschapsrit
Moeilijk? Niet echt, maar de vallen zaten wel zeer goed in elkaar.
Door scherp navigeren van Evelien en bij de mogelijke struikelpunten goed de tijd nemen om de juiste weg te reconstrueren, maakt dat we de trotse winnaars zijn geworden met als hoofdprijs het verslag.
15 ingetekende pijlen verdeeld over een gebied van Weesp, Muiderberg en Naarden.
Pijl 1 geen probleem, want iedereen weet dat de getekende weg om de flats niet bestaat, maar wat je op de kaart kan rijden moet je rijden.
De kortste route naar pijl 2 ging over pijl 3. Vervolgens een rondje rijden om op de Hogeweyselaan, bij de technische keuring van de NVW richting pijl 3 te rijden. Nu het eenrichtingsweggetje in naar links en dan naar pijl 4.
Terwijl de zon lekker scheen reden we op ons gemak naar de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Rechts voor de brug naar beneden en weer rechts om de sluiproute te nemen naar pijl 5. Natuurlijk kan dat niet en de controle ‘R’ met de hersteller HK stuurt ons terug onder de brug door richting Weesp.
Na pijl 5 kunnen we lekker opschieten naar pijl 6. Even van de doorgaande weg af om pijl 15 te ontwijken en een klein rondje met dus twee keer de controle ‘F’.
Pijl 6 op het aquaduct en naar pijl 7 waar we flink kunnen doorrijden naar Muiderberg.
Het scherpe hoekje van pijl 8 is natuurlijk een makkie. Nu even opletten want pijl 9 moet tegengesteld, rondje over de parkeerplaats en dan een klein stukje van pijl 8 ook tegengesteld rijden.
Door naar het Naarder Bos. Deze val zit leuk in elkaar. Niet meteen parallel rijden maar een eindje verderop naar rechts waar totaal geen weg ligt. Dan even goed nadenken en kiezen om linksaf te slaan om verderop een lusje te rijden en dan terug naar het begin om de eerste mogelijkheid om parallel te rijden te nemen. Zover komt het niet want de hersteller DMP 11 maakt een eind aan deze val.
En dan is het zover. De eerste fout komt eraan en we doen dat zo goed dat ook de tweede en derde meteen achter elkaar genoteerd kunnen worden.
Eerste misser, ‘met fietspad’, we hebben het erover gehad. “Wat zou met betekenen in de kaart? Nou, dat er een fietspad ligt en je dus gewoon op de weg mag rijden. Daarna in Naarden Vesting de altijd populaire parkeerplaats. Eerst onderlangs gegaan, dan twijfel en toch over de parkeerplaats en gewoon allebei de ‘S’ niet zien. En, die Gert, aan het eind van pijl 12 tekent hij gewoon een bermlijn. Resumé: 3 controles op rij fout en 90 strafpunten.
Bij pijl 13 een bezoek aan Hans onze stempelaar en door naar pijl 14. Wat ligt het Muiderslot er vandaag prachtig bij. Geen hoge bomen die het zicht bederven, nee, een prachtig silhouet tegen een mooie lucht. Dan pijl 14: een prachtige val die ik pas begreep bij de uitleg en dan nog na twee keer goed gekeken en gelezen te hebben. Typisch een gevalletje voorkennis. Hier was het dan ook dat onze vierde fout genoteerd werd of eigenlijk, niet genoteerd werd. Het eerste rondje geen probleem, maar wie bedenkt nu dat je het rondje ook andersom moet rijden omdat je alleen de voorkennis hebt dat je daar niet naar links kan/mag.
Dan even scherp over de parkeerplaats want anders rij je toch nog een stukje van pijl 14 tegengesteld.
Pijl 15 rijden om RC ‘A’ te schrijven en dan naar de finish.
Althans, dat was de bedoeling. Gelukkig rijdt Jet voor ons en zien we dat zij rechtdoor gaat.
Nog even goed de kaart bestuderen en dan ziet Evelien het kleine haaltje aan pijl 1. Dat zou tegengesteld zijn, dus zoeken naar een andere mogelijkheid om bij de finish te komen.
Controle ‘D’ met de hersteller HK dwingt ons toch om terug te gaan. Opnieuw even over de kaart gebogen. En ja, gevonden! We kunnen via pijl 3 en een niet bestaande weg door het kader rijden waar de vlaggen ingetekend staan.
Zo ver hoeven we niet want na een Gert laat ons niet voor niets rijden en met een HK hersteller en toch het kleine haaltje tegengesteld komen we voldaan en redelijk op tijd bij de parkeerplaats.
Kaart inleveren en lekker kletsen met Hans en Ed en, zo bleek later, zaten we ook met de winnaars van de A-klasse aan tafel.
Voor de mensen die er niet bij waren deze keer is bovenstaand verslag misschien een beetje saai maar zo hebben wij het beleefd. En als je wat later rustig weer naar Vlaardingen rijdt, met op de achterbank twee mooie 1ste prijs bekers, dan komt het gevoel naar boven dat we het rallyseizoen 2018 toch maar mooi gestart zijn.
Op naar volgende maand waar we ons de grollen en grappen van Martin met bol-pijl mogen ervaren.
Nogmaals Gert, bedankt voor weer een prachtig stukje kaartlezen.
door Frank van Beest