Soms heb je geluk, soms heb je pech. Ik zie de uitslag van deze mooie zondagsrit maar als geluk. Want je hoeft niet elke keer een verslag te maken.
Het begint al met de rit naar Weesp. Vanuit Vlaardingen heb je de keuze om via Den Haag, Schiphol en Amstelveen naar Weesp te rijden of je neemt de route via Gouda, Woerden en Utrecht. Nu gaan we hier natuurlijk niet meten wat de kortste weg is en volgen we keurig alle pijlen op de borden.
Op een prachtige A2, 6 banen breed en allemaal bezet met dagjesmensen sukkelen we naar de Koninklijke Harmonie de Adelaar. Mijn dochter van 24, Evelien, heeft autisme. Werken wil niet zo lukken, maar navigeren gaat haar best goed af. Na in de Katerrit een gedeelde derde plek te hebben behaald, is zij dan ook helemaal opgewonden dat ze nu weer van de partij is.
Wel, de koffie is op, de tijd om eens echt aan het werk te gaan is aangebroken. Met het reglement, de liniaal, de controlekaart en de mooie ingekleurde landkaart gaan we op pad.
En natuurlijk gaat het meteen mis. Hans Jans(s)en, vergeef mij de enkele of dubbele ‘s’, heeft ons eerste bewijs van goed gedrag op de kaart genoteerd en bij terugkomst blijkt ook de eerste fout al binnen te zijn door gewoon de verkeerde weg in te rijden bij pijl 2. Maar niet getreurd, we hebben nog 20 pijlen te gaan.
Bij pijl 3 komt dan de eerste vriendelijke discussie. “Schrijf de letters nog niet op de kaart” zeg ik nog, maar de Y is al een feit. We zijn voorbij de controle als ik de auto achter mij een smal weggetje zie ingaan. Achteraf maar goed dat deze controle al op de kaart stond.
Naarden door en richting Bussum. Het is wel weer bij uitstek, want het wemelt van fietsers die overal stilstaan en rondkijken, opletten dus. De route via pijl 5, 6, 7, 8 geen probleem en ook bij 9 even opletten dat er een fietspad ingetekend is. Pijl 11 is een sneaky. Staat er eerst een wegenwachtbusje in de weg, zit er ook een klein haaltje naar links aan de pijl. Gelukkig hebben we dat door.
Dan naar pijl 12, maar daar mogen we niet in, dan maar om de boom en naar links, maar ook dat is DLW. Nog een rondje en de pijl iets tegengesteld rijden.
Helaas, de wegenwacht staat er nog en dus maar voorlangs. En dat kost je dan een controle, want nu rijdt je tegengesteld verder. En verlegde wegen is niet ons sterkste punt, dus mooi weer een fout bij pijl 13.
Op weg naar 14 de bermlijn gezien en de goede ‘V’ op gepikt.
Ook ‘15’ was geen probleem. Een klein los stukje links telt niet mee en het extra rondje naar rechts was ook duidelijk.
De kortere weg bij Oude Dorp ook goed ingeschat en door.
Dan over de Nieuw Bussummer heide en via Bikbergen het slim ingetekende fietsertje ontweken.
En dan gaat het weer fout. Een weg die er niet is wordt niet opgemerkt en de controle gemist. Ook slaat de dorst en honger toe, want tijd om te lunchen hebben we nog niet gehad. Bij de sportvelden in Naarden dan maar langs het hockeyveld stoppen voor een bammetje en een slok limo.
Wederom komen we Hans weer tegen en blijkbaar had het scheepsrecht moeten zijn. De verdekte ‘A’ hebben we getackeld, maar om aan de noordkant het industrieterrein af te rijden konden we niet bedenken. En dan vlug naar de finish, want de tijd loopt door. Op naar de Hakkelaarsbrug. En vlak daarvoor opeens de gedachten dat we over een wit vlak hebben gereden. En dat mag dus niet, keren, iets meer gas en de drempels maar wegdenken. Pijl 1 maar helemaal tegengesteld gereden en bij aankomt toch wel 4 hele minuten over.
Beste Gert, het was een prachtige rit, maar of dat nu door het mooie weer komt
of …..
Frank van Beest