Verslag 7e Dag van Weesp

Om goed voorbereid aan de start van de Nacht van Weesp te verschijnen, is het een must om eerst de d161Dag van Weesp te rijden. Vast een beetje aanvoelen hoe de uitzetters denken. Een enkele keer wordt er zelfs wel een valletje uit De Nacht weggegeven. Maar bovenal, het is altijd een bijzonder leuke rit!

Daarvoor staat dit groepje uitzetters garant: Wim en Joke den Doop, Sjaak Visser en Gert van Schaick.
Deze keer werden de laatste aanwijzingen voor de Nacht nu al vast op het mededelingenbord gezet. Die hebben we vast binnen! Nico heeft er maar even een fotootje van gemaakt, anders zijn we dit natuurlijk op 21 mei kwijt.

Als één van de eerste deelnemers kregen we van Gert persoonlijk de routebescheiden uitgereikt. Vol goede moed gingen we op pad. Slechts 5 minuten hadden we nodig om 60 van onze 90 strafpunten in dit traject op te lopen. Allereerst zagen we een P-bord tussen de flatgebouwen, dat door de uitzetters op vunzige wijze was misbruikt, over het hoofd.
En een dikke minuut later zien we tussen al die aanhalingstekens een komma niet helemaal scherp. Even inkomen zullen we maar denken.

Gelukkig weet je dan nog niet dat je al zoveel fouten hebt begaan, anders zou die goede moed waarmee d162we vertrokken al in onze schoenen terecht zijn gekomen.
Na een beetje geluk bij het uitvoeren van de derde val, die met de tekst 60 (helemaal niet gezien, dus maar aangenomen dat ie er wel zal zijn geweest) en een voetbrug (die wij geen brug vonden), maken we bij val vier al onze derde fout. Listig, zo’n afbeelding van een straatnaambord.
Als we in dit tempo onze fouten waren blijven maken, had ik dit verslag niet hoeven schrijven.

Verder verliep dit traject zonder al te veel problemen. Na gebruik te hebben gemaakt van wat WW’s, brugleuningen, prijzen en rotondes, belanden we bij VTC 1….. doorgaan met foto’s zoeken. Onze grote hobby (maar niet heus!)

Al meteen bij de eerste foto komt een onverklaarbare vergissing van de camera van de uitzetter ons op 30 strafpunten te staan. Wat later zien we, nog voordat we na de tekst T RIVIERTJE naar rechts gaan, de foto van de school voor ons. En in het reglement staat: Indien u een situatie op de foto tijdens het rijden van dit traject herkent, dan dient u de bij deze foto behorende letter te noteren…
Dus ja, wat doe je dan. Gelukkig weet Nico mij ervan te overtuigen dat het weliswaar goed is om de bijbehorende A te noteren, maar dat de uitzetter dit beslist niet bedoeld heeft. We noteren eerst de C en dan pas de A. Ook de foto van de bushalte aan de andere zijde van de straat kan ons niet misleiden en zonder verdere schade kunnen we aan traject 3 beginnen.

d163Maar daar is het weer hetzelfde liedje, we stinken er bij de eerste de beste val met open ogen in. We zien een prachtige route, die kan voorkomen dat we tegengesteld moeten rijden, over het hoofd.
Gelukkig blijft het hierbij in dit traject. Hoewel Gert verwoede pogingen heeft gedaan om ons een oor aan te naaien (dit schrijvend vraag ik me toch even af of het mogelijk is om twee personen tegelijkertijd één oor aan te naaien).

Bijna lukte het nabij pijl 6. Die leek te gemakkelijk. Zo’n uitzetter tekent die pijl toch niet voor de kat z’n viool. Er moet iets mis zijn! Nog maar een rondje, om te kijken of de route niet ergens binnendoor moet lopen. Niets te vinden. Gelukkig hebben we de enorme quasi-viaducttekens over het hoofd gezien, wantd164 anders waren we honderd procent zeker onder de tekst 6 doorgereden.

Even later een prachtige constructie om een stukje van pijl 7 op te halen, ook goed afgelopen! d165En wat te denken van die mooie wegverlegging nabij pijl 9. Een weg waar je niet uit kan komen, mag je natuurlijk wel vanaf de andere kant inrijden, teneinde dat kleine stukje route toch op te halen. Jazeker, Gert deed echt wel zijn best om ons te grazen te nemen.

De allerleukste en tevens laatste constructie vonden we pijl 10. De juiste oplossing bleek te zijn, dat je zelfs voor een derde maal bij RC Z terecht kwam. Met een voldaan gevoel kwamen we bij Hoeve Landzicht in Ter Aar, alwaar ons een verrukkelijke lunch werd voorgezet. Wat ons daar wel aan het denken zou hebben moeten zetten, was het feit dat een berucht equipe uit het oosten des lands, eerder binnen was dan wij. Dat is beslist niet gebruikelijk, waarover later meer.

Wij haastten ons niet en begonnen op ons dooie akkertje aan onze echte hobby (wel heus): De Bol-pijl.
Zelfs de eerste val in dit vierde traject verliep zonder strafpunten. Helemaal straffeloos kwamen we niet d166rond. Maar daar schamen we ons niet voor hoor! Hebben die uitzetters (Wim en Joke in dit geval) nachtenlang boven de keukentafel gehangen om de juiste oplossing van dit BP-probleem uit te kristalliseren, verwachten ze dat wij dat binnen een minuut of wat, in een hobbelende auto, ook kunnen. Nou, vergeet het maar. Nu weet ik toevallig dat ze niet eens een keukentafel hebben, dus hoe zij het hebben opgelost is me eigenlijk een raadsel.

Een stukje verderop, ook in de buurt van Breukelen, kost het ons al gauw een kwartiertje om er achter te komen dat de val eigenlijk zit in een bordje VERBODEN TOEGANG. Nog steeds hebben we niet in de gaten dat we behoorlijk wat tijd aan het verbruiken zijn. We laten ons niet in de maling nemen met een Bol-pijl waar de brug, vanuit de bol gezien, links ligt (komt ons vaag bekend voor).

d167Rijdend over een prachtig dijkje langs de welbekende molen, die vanaf de A2 zo mooi te zien is, verklaren we en passant de uitzetters voor gek. Dat ze de deelnemers hier ook in tegengestelde richting overheen sturen, mesjoche.
Even later blijkt dat de uitzetters niet gek zijn, maar dat de een of andere plaatselijke agrariër er genoegen in schept de deelnemers op een dwaalspoor te brengen. De routecontroles op een ommetje staan duidelijk niet op de plaats waar ze bedoeld zijn. En wat doe je dan. Op eigen houtje de RC’s verplaatsen is een doodzonde. Toch maar even met de uitzetters gebeld voor toestemming om de controles terug te zetten. En daarna natuurlijk geen tijd verspild door de val op te lossen: het wordt toch neutraal!
Eén van die spaarzame momenten dat we wel aan de tijd hebben gedacht.

De VTC na dit mooie BP-traject bevindt zich in de buurt van Vreeland nabij het BP-tankstation (zouden Wim en Joke daar hun vallen getankt hebben?). d168
We worden hartelijk welkom geheten door Hans en van een stempel voorzien. Even een praatje maken en rustig de tijd nemen om de route in te tekenen. Langs de neus weg vraag ik: hoe laat moeten we eigenlijk binnen zijn? Tien minuten geleden is het antwoord. Jemig, een simpel rekensommetje vertelt ons dat we nog 50 minuten de tijd hebben, als we tenminste geklasseerd willen worden! Voor iets dat vast wel een pittig kaartleestrajectje zal worden.

Dat gaat niet lukken. Dat wordt gokken en overslaan!
Terwijl er toch zulke mooie vindingen van Gert en Sjaak in zitten. Neem bijvoorbeeld de hemelpijl langs de weg naar Nederhorst den Berg.
d169In de haast even niet gezien (dus was er voor ons helemaal geen val). Ook een pontveer hebben we maar even links laten liggen. Kon veel tijd in gaan zitten. Zal je altijd zien, kom je bij die pont, ligt ie net aan de andere kant van het water. Nee, daar konden we niet op wachten.

Terug in Weesp een mooie constructie. Nog wel door gehad dat we geen tweede maal de weg met het in werkelijkheid niet aanwezige knikje mochten rijden. Dus geen tweede keer naar de P. Dan maar gokken dat we nog eens naar de L moeten……Fout!!

Als laatste nog even langs RC T en dan op weg naar de Adelaar. Toch wel een beetje raar, die controle stond wel erg in het zicht. Hadden we misschien toch langs de andere kant van het bosje moeten rijden? Ach nee, bovendien hebben we geen tijd meer om terug te rijden. Hatsjee, weer 30 bonuspunten.

Ja, het is leerzaam om er achter te komen dat we het volledig hebben weggegeven in traject 5. Dat mag ons in De Nacht absoluut niet gebeuren!

Bij de finish gekomen toch nog een paar minuten over. Wie komen daar aan? Bertus en Gerrit. Nou ja, laten we die dan nog maar even voor laten. Dan hoeven ze tenminste niet weer dat verslag te schrijven. We moeten toch zien te voorkomen dat we bij ASV De Vechtstreek worden beschuldigd van matchfixing!

Altijd gezellig om achteraf nog even de vallen te bediscussiëren onder het genot van een schaal bitterballen en een enkel drankje. We hebben weer genoten van deze rit. Sjaak, Gert, Wim en Joke, hartelijk bedankt.

Diegenen die nog niet hebben ingeschreven voor de Nacht van Weesp: Er zijn nog een paar plaatsen vrij hoor!!!

Paul van Os

Print Friendly, PDF & Email