Op zondag 10 november mochten wij, met werkelijk prachtig zonnig weer, de Vechtstroomrit rijden. We zijn mooi op tijd bij de inschrijftafel en zijn benieuwd wat ons vandaag weer te wachten staat. Deze rit zal ook meetellen voor het ONONOK kampioenschap, dus er zijn ook meer deelnemers dan normaal.
We bereiden ons mentaal voor met een kopje koffie en vertrekken dan rustig naar de parkeerplaats van de Golfbaan te Weesp.
Start vanuit de uitgang van de golfbaan, bij de blauwe vlag
1. Voor oranje WW L
Wij dachten de val door te hebben. De oranje WW stond immers links van de wegas. Niets bleek minder waar. We hadden al een weg eerder links in gemoeten. Grrr…. De eerste 30 punten zijn binnen.
4. Na kombord, slagboom en ophaalbrug L
Deze opdracht hebben wij per ongeluk goed uitgevoerd. Wij gingen ervanuit dat een slagboom ook een beuk kon zijn. Welnu er stonden genoeg beukenbomen langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Dus rechtdoor naar de RC E.

13. Na “L” en minister L
Dit was bekend terrein. De Werf in Loenen a/d Vecht. Op de foto zagen wij Ankie Broekers-Knol. Maar zij is geen minister geweest. Zij was jarenlang voorzitter van de 1e Kamer. Echter voor haar naam ontdekten wij een mini-sterretje.
Dus 2 maal de controle L gehaald. Het gaat lekker zo.
14. Bij haaientand en matroze pet.
Bij deze opdracht gingen wij de mist in. Niet door de matroze pet want die opdracht kwam ons bekend voor van een paar jaar geleden.
Maar wij hebben slechts 1 afbeelding van Popeye gevonden en zijn doorgereden naar de opvanger H.
20. Na H “1” en spiegel links
Huisnummer 1 vonden we snel.
Nu op zoek naar een spiegel. In ons online woordenboek het woord “spiegel” opgezocht. Voor dit woord werden wel 14 betekenissen beschreven.
Dus nu voorzichtig doorrijden en goed opletten wat je tegenkomt.

Al vlug kwamen wij een afbeelding tegen van de achtersteven van een boot en dat heet ook een spiegel. Bingo!
24. Na “200 M”, chevron en ritpijl L
Wij bedachten ons meteen dat de val in deze opdracht moest zitten in het
woordje chevron met een kleine letter c. Het kon in ieder geval geen
oliemaatschappij zijn. Maar chauffeur Hans zei meteen dat een chevron ook een
V-vormige streep is op de mouw van een militair. Wij konden dit teken op het
Bochtschild prima gebruiken. Opdracht gewoon uitvoerbaar dus niet rechtdoor
naar de M.
34. “Industrieweg” R
Hoe is het mogelijk dat al je parate kennis van Routebeschrijving je hier in de steek laat. Je weet toch dat een zelfgemaakt straatnaambord wit moet zijn met een onderstreepte tekst. Het eerste straatnaambord Industrieweg verwijst, dus die nemen we niet. Bij de volgende straat rechts komen we de naam Industrieweg tegen op een bedrieglijk echt bordje en beoordelen dit als correct.
Hoe is het toch mogelijk. De illusie een rit foutloos te kunnen rijden, hebben wij al lang opgegeven.
37. Voor brug L
38. Voor brug links
Dit was weer zo’n sneaky opdracht. Voor brug links was prima uitvoerbaar. Beloning RC E. Daarna gingen wij ervanuit dat je geen ori-punt uit een vorige opdracht mocht gebruiken. Nooit gezien dat er achter de eerste brug nog een tweede brug lag. Hoeveel ogen mag je wel hebben om iets goed te kunnen doen???
53. Parkeerplaats rechts
Normaal ga je bij deze opdracht denken, niets aan de hand, gewoon uitvoeren, klaar. Maar aangezien we diverse deelnemers zagen keren en draaien, vroegen wij ons toch af wat doen we fout. Nooit op de onderborden gelet die aangeven dat het verkeersbord alleen op de vakken slaat.
Tjonge jonge, om je even in de war te sturen, daar zijn deze uitzetters ook heel bedreven in.
82. Voor brug “LL” R
Deze opdracht hadden we gelukkig snel door. Op de staander van de brug ontdekten wij de lettercombinatie L.L. Dus brug over en RC N opgehaald.
103. U dient te kiezen tussen twee series opdrachten
Ergens voelden we dat dit niet goed kon zijn. We konden alleen niet bedenken waarom.
Als je toch mag kiezen waarom dan niet variant A zoals wij deden.
Je komt uiteindelijk toch op dezelfde plek uit. Laat het nu variant B zijn.
De uitzetter heeft altijd gelijk!!
108. Na inrijpoort 1e weg R
109. Na “BIL” en “BEL” R
Wat is de definitie van een inrijpoort dachten wij.
Gelukkig stond er een notitie dat het een inrijpoort was.
Dus geen probleem 1e weg rechts.

Tot zo ver ging het goed.
Daarna zagen wij in de woorden BIL en BEL een herstelcode.
De gedachte was goed, maar dan vergeet je weer dat een herstelcode op een wit bordje moet staan en zo sprokkel je aardig wat strafpunten bij elkaar.
We hebben weer genoten van een leuke en goede rit in een mooie omgeving en daarvoor willen wij Paul en Nico hartelijk bedanken.
Door Ed Paardehaar en Hans Kornelissen (C-Klasse)