katerrit

Traditiegetrouw wordt op de eerste zondag van het jaar het nieuwe rittensportseizoen ingeluid. Na Roest, Davids en Snieder gaan we nu het tijdperk ‘van Nes’ beleven.

Voor de ouderen onder ons is dat een min of meer vertrouwd gegeven, maar voor de nieuwelingen een reuzensprong in het diepe. Wij kennen de ritten van Nico nog uit zijn KLM-MAC periode.

Toen al liet hij ons genieten van zijn hersenspinsels die meestal een zeer groot amusementsgehalte hadden.

Wie herinnert zich niet de rit waarbij de penningmeester van de KLM-MAC als bemande controle stond en iedereen een envelop gaf. In de stellige overtuiging dat het hier om de nota van de contributie ging, verdween deze bij de meeste equipes direct en ongeopend naar de achterbank. Dat het, naar later bleek, om een herstelopdracht ging, kon bij iedereen wel een lach tevoorschijn toveren.

Op dezen 5e januari des jaren 2014 togen wij dus met volle moed naar de Koninklijke Harmonie om daar tegen betaling van 8 euro mee te mogen doen.

een blik in de dikke Van Dale leert ons:

kater1 onaangename gesteldheid die,
onaangenaam gevoel dat men heeft op de
dag nadat men te veel alcoholische drank
gedronken heeft

kater2 (figuurlijk) terugslag na te hoge zedelijke
spanning, zelfverwijt na een
onbevredigende handelwijze,
teleurstellende ervaring

Beide betekenissen zijn voor ons niet van toepassing. We zijn broodnuchter en van een te hoge zedelijke inspanning is vooralsnog geen sprake.

Om 12:33 uur is het onze beurt. We vertrekken met een heerlijk zonnetje en vinden direct in opdracht 1 al een instinker: we weten nog niet of we op een weg rijden (?) en kunnen opdracht 1 (nog) niet uitvoeren. De RC C is onze beloning.

Ook bij opdracht 2: na “1”, “2, 3” en “4” rechts valt ons meteen op dat er een stel aanhalingstekens ontbreekt. Toch is de opdracht wél uitvoerbaar als je maar de goede tekst weet te vinden en dat deden we.

kat1Zo crossen we vlot en vrolijk over het Weesper industrieterrein. In de Keurstraat staat voor ons een verkeersbord ‘gesloten voor voertuigen met een aslast van meer dan 0,3t’. Simpel vertaald: meer dan 600kg. Ons mobiel is ongetwijfeld en zeker het dubbele in gewicht zodat wij, juist voor dit bordje, gedwongen naar rechts gaan om daar een goed verstopte RC T te vinden.

Engelse woorden (A) en asfaltwegen die overgaan in klinkers kunnen ons niet deren. Het gaat lekker.

Via Driemond, de Lange Stammerdijk en de (Mar)Loezen komen we bij het viaduct van de A9. De opdracht is:

34. na “ZONE 30”, voor positief en negatief getal rechts.

Het zone-bord direct gevonden en nu maar eens kijken wat we aantreffen…

Volgens een recente uitspraak mag je dat uitvoeren op een positief getal en een negatief getal. Helaas zijn uitspraken bij deze rit niet van toepassing. Dan maar denken volgens de grammaticaregels van de Nederlandse taal. Of gewoon een positief (is bijvoorbeeld een afdruk van een plaatje) nemen. Goed bedacht en ook goed opgelost.

En als u denkt dat de uitzetter jonger is dan de narijder, dan gaat u viersprong rechts, of als u denkt dat het andersom is gaat u viersprong links….

“Beetje flauw” staat in de uitleg. Vinden wij ook. Wat wij denken gaat niemand iets aan!

Wat absoluut niet flauw is, en waar wij met open ogen ingestonken zijn, is de stempelaar op de Stammerkamp. Wij vroegen ons al af waarom er, zo vlak na de bemande controle, ook nog eens een stempelaar was neergezet. Wel, beste medestuntelaars, ‘omdat je daar helemaal niet mag komen als voetganger’ !! 60 cm zijn ze die verkeersborden C16. En Erik wipt vlot de auto uit om een hightech afdrukje te plaatsen. Fout, fout, fout … en dus 30 strafpunten aan de broek.

De route gaat verder richting IJburg. Daar zijn we nog niet zo bekend: dus extra goed opletten. Opdrachten 44 t/m 47 lijken wel erg simplistisch. Waarom door de woonwijk rijden, met al die vervelende drempels, als er helemaal geen grap in zit?

Nog maar eens teruggereden en: ja hoor! In opdracht 45 voer je helemaal geen richtingsverandering uit. De verkeersborden waar het om gaat staan alleen een beetje gruizig opgesteld, maar in tweede instantie wel opgemerkt. Met de RC U als beloning komen we al weer een beetje in de buurt van Weesp.

Wel nog even opmerken dat er in de 3e “PETER MARTENSSTRAAT” een essentiële S ontbreekt. Rechtdoor, over een met glas bezaaide weg, levert een prachtige RC E op.

Op de carpool in Muiden hebben we alle door de uitzetter geplaatste letters steeds met één in het alfabet verhoogd. Na de derde passage was “VP” dus “XR” geworden (of staat er dan 10e weg rechts?) en verlaten we vroegtijdig de parkeerplaats.

Dan in Weesp nog een hele moeilijke val achter het station. Je moet wel veel vertrouwen hebben om de volgende combinatie ook écht op je controlekaart te zetten: K R A N K R A R A N K R A N. (!!@?? grrrr)

Terug bij De Adelaar heeft Kees de champagne klaarstaan en hebben Bert en Cor een heerlijke pan met snert op het vuur. We smullen er van!

Nico (en Paul) hartstikke bedankt voor de mooie rit, we zien nu al uit naar de 2015-editie.

Martin Fierlier

Print Friendly, PDF & Email