Verslag van de Hakkelaarsrit

Ofwel de Bol-Pijl rit van donderdag 11oktober 2012.

Samen met Simon Poelwijk vertrokken we als één van de laatsten van de 14 equipes aan deze traditionele Bol-Pijl rit.

Ik heb al eerder verteld dat het bol-pijl een heel oud en internationaal systeem is.

Want ook in landen met hele andere lettertekens kan je dit goed gebruiken om mensen de weg te wijzen. Bij de bol-pijl ritten die onder de NRF vallen gelden echter ook de regels van de bol-pijl vallen.

Wetende dat met name Wim en Joke (met medewerking van Paul en Ariën) de bedenkers waren van de rit, gingen we niet van start met het idee: die gaan we winnen.

Hoeft ook niet als je maar aan het eind van de avond kan zeggen; we hebben lekker rondgereden, want Onze Rittensport is nog altijd iets met auto’s.

brug

Nou is de reglementaire kennis van deze equipe niet echt geweldig. De Jurisprudenties etc. worden niet echt bij gehouden.

Het gevolg is dan ook dat je met bijvoorbeeld de routeopdracht 28 (bushaltebord onder de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal) de mist in gaat. Eerst ga je jaren lang de fout in omdat je er niet aan denkt dat het betreffende object niet gebruikt mag worden als oriënteringspunt omdat het onder of in een opstal staat.

Denk je daar eindelijk na al die missers aan, is dat weer niet meer van kracht op deze situatie dan.

Maar goed dit soort dingen doet niets af aan het rijden van de rit, want op dat moment zijn de gedachten in de auto: “die hebben we door” en rijd je dus prettig gestemd verder.

Soms doen we het ook gewoon goed (hoeft lang niet altijd dezelfde denkwijze als de uitzetter te zijn). Zoals opdracht 33 op het industrieterreintje in Kerklaan. De uitleg blijkt vele malen ingewikkelder dan wij ooit konden bedenken.

Zo reden we gezellig verder – niet gehinderd door andere equipes – dat is weer een voordeel van weinig deelnemers. Elk nadeel heeft zijn voordeel, blijkt ook hier weer.

Het was een leuke route die we niet te vaak gebruiken. Vele opdrachten werden vlot uitgevoerd. Alleen die pleintjes, ach, je kan er 5 tot 8 minuten gaan zitten puzzelen. De kans dat je het dan goed doet is 50%. Je kan ook één keer rond- rijden en wat opschrijven en dan heb je dezelfde kans en minder tijd.

Ik wil hiermee beslist deze opdrachten niet bagatelliseren. Het zit geweldig in elkaar en de echte NRF routebeschrijver vindt dit super. Maar aan uw voorzitter met z’n maat is het niet echt besteed.

Zo toerden we gezellig door via Abcoude (wat een k.. drempels), om dan in Amsterdam Z.O. uit te komen. Ook hier had de uitzetter nog allerlei leuke dingen bedacht die we ook gewoon prima doorhadden. Opdracht 63. klok die op de middenberm staat en niet aan de kant, zoals op de tekening. Opdracht 68 haalden we ook 5 keer de S (gedachtegang was wat anders, maar het resultaat was goed).

Op het parkeerterrein van de Gaaspercamping ook even rondgereden. Hier bleek naderhand dat de uitzetter toch een jurisprudentiële uitspraak over het hoofd had gezien.

We kwamen er ook al niet uit!!

Maar iets te laat bereikten we de finish en gingen we aan een drankje aan de bar bij De Adelaar.

Het was zonder meer een leuke rit om te rijden.

Ik kan me ook begrijpen dat de echte routebeschrijvers zich goed vermaakt hebben, net als wij trouwens. De rit was goed uitgezet, veel opvangers, leuke route, en het weer was ook nog aardig, dat soort uitzettersgeluk moet je ook hebben en dwing je misschien wel af.

Kortom een leuke avondrit die meer equipes verdiende (maar dan was het wel weer drukker geweest, ook lastig) .

Bedankt Joke, Wim, Ariën en Paul.

Daan Pont

Print Friendly, PDF & Email