Terwijl de zon door de wolken heen breekt en de thermometer rond het vriespunt aangeeft, betreden we op deze zondagmiddag 10 maart de startlocatie in de Koninklijke Harmonie de Adelaar te Weesp.

Het valt ons direct op dat het gezellig druk is. Later bleek dat er voor deze rit 27 equipes zich hadden ingeschreven. Dat moet voor de wedstrijdleiding zeker een stimulans zijn en niet zoals op de donderdagavonden gebruikelijk was, dat je voor een handvol rally-enthousiastelingen een rit uitzet.

Het voordeel van de zondagmiddag is tevens dat je bij daglicht rijdt en dat is wel zo prettig.

Uitzetter Gert van Schaick had voor de deelnemers een rit uitgezet met grens-benadering. De grenslijn diende linksom te worden benaderd, dus in principe aanhoudend rechts met een schaal van 1 : 37.500.

De rit startte op de Meerkade om via Naarden, Bussum, Bikbergen, Huizen en Valkeveen op de Zuidpolderweg te finishen. Vlak na de start konden we meteen keercontrole B noteren en even later de D bij het parkeerterreintje.

Vervolgens Naarden binnengereden maar dan moet je wel goed meten en niet zoals wij deden de verkeerde weg inslaan. De foute controle H was ons deel. Een gemiste kans dus.

Hierna ging alles voorspoedig totdat we bij de hoofdweg N527 aankwamen. Was het concentratieverlies of was het de laagstaande zon. Geen idee. In ieder geval hadden we hier rechtsaf moeten gaan om via het ommetje de goede controle R te halen. Nu was het zaak scherp te blijven.

gem1

Hierna gingen we tussen de twee grenslijnen door op weg naar het havengebied om daar de pont te nemen naar het eiland Pampus. Om zo dicht mogelijk bij de grenslijn te blijven moesten we eerst onder een grote zandbak door en hier werden we beloond met de goede controle G. Een geniale vondst van de uitzetter.

gem2

De pont hebben we maar laten varen en gingen nu op weg naar de “Wouden” van Valkeveen.

Er zat een flink stuk onverhard in en dan geen gewoon onverhard, maar met veel kuilen en plassen. Zwemvliezen mee en baggeren maar.

Je moest van goede huize komen om deze valkuilen te ontwijken en tevens moest je om je heen kijken om geen controle te missen. Een terreinwagen zou hier geen overbodige luxe zijn geweest.

gem3

Door al het gehobbel en geschud van de auto hebben we de opening in de grenslijn totaal over het hoofd gezien zodat we controle 7 aan ons voorbij hebben laten gaan. Maar de weg over de P hebben we wel weer goed gezien met als beloning controle H.

gem4

Hierna ging het dwars door Naarden via het weggetje naar het voormalige fort “Ronduit” waar we door controle K werden gekeerd en direct daarna rechts om het parkeerplaatsje voor de brug de goede J gehaald. Bij de bemande controle merkten we dat we nog goed binnen de tijd zaten, iets waar we ons anders nooit mee bezig houden.

Voor het witte ‘Pokon’ torentje over de parkeerplaats en de RC P aan de collectie toegevoegd.

gem5

Het venijn zit altijd in de staart. Er was een voetbrug door de uitzetter neergelegd, maar we lieten ons dit keer niet verleiden hier over heen te gaan.

Conclusie voor de volgende ritten is een andere bril aan te schaffen of nog beter goed de kaart bestuderen. Dit was een eerste poging om in 2013 strafpuntloos te rijden.

Wij vonden het niet alleen een mooie rit met nuttige leermomenten, maar verdienden ook 27 punten dankzij een eerste plaats in de C-Klasse. Uitzetter Gert wordt bedankt voor de zeer aangename rit.

We kijken weer uit naar de volgende editie, want we hebben inmiddels een abonnement op het mogen schrijven van een verslag voor de Gemeenschapsrit

Ed Paardehaar en Hans Kornelissen

Print Friendly, PDF & Email