Op 9 februari 2012 werd deze rit ’s avonds onder winterse omstandigheden verreden. Sneeuw en ijs was volop aanwezig, maar het wedstrijdterrein was relatief goed te rijden.

Het was een pijlenrit met modificatie: groene wegen en de pijlen zelf waren 0 rijmeters!!

Pfff, was best pittig allemaal. Dus: continu berekenen wat nu de kortste route was.

Als verse B-klassers gingen we de strijd aan met 6 andere equipes.

Vanaf ‘de Wegman’ begaven we ons naar pijl 1. Wel zien dat er onderweg een sneaky (groen) ommetje genomen moest worden om RC ‘H’ niet te missen!

Pijl 1 zelf was redelijk te doen, hoewel we daar wel iets hebben gemist.

Het mooiste deel van de rit was bij pijl 4 waarbij we door de bossen bij Valkeveen jakkerden.

Prachtig stukje parcours waar vele konijnen, een vos en zelfs een giga-uil ons pad kruiste.

Genietend van deze omgeving uiteraard niet vergeten de juiste route te rijden.

Gelukkig wezen diverse (keer)controles ons weer de goede kant op.

Op weg naar pijl 5 moesten we een ommetje rijden in een woonwijk (anders zou je een stukje tegen de pijl in rijden). Ter controle van deze route waren we dus gefocust op een RC. Echter, na dit ommetje (stapvoets vanwege de gladheid) gereden te hebben, vonden we niets.

We stonden even in dubio….. Toch maar nog een keer hetzelfde ommetje gereden en warempel vonden we RC ‘F’.

Deze stond sneaky tegen een soort schrikhek waardoor de RC amper opviel (zelfde kleur). Scheelt toch weer 30 strafpunten.

Later (nog steeds op weg naar pijl 5) werden we verrast met een zelfstempelaar.

Zal wel in plaats van bemande controle zijn geplaatst (vanwege de kou).

Enfin, even snel alle controles noteren en de stempel ‘B’ halen.

Even later stonden we op dezelfde positie voor dezelfde stempel.

Het verbaasde ons wel dat we tussen deze punten geen andere RC hadden gevonden (het kan immers zijn dat je die RC vergeet op te schrijven voordat je weer gaat stempelen).

We besloten om nu niet nogmaals dit parcours te gaan berijden. Stempelen en door dus.

Na pijl 8 (bij Bikbergen) waren we even de weg kwijt (einde weg R i.p.v. einde weg L).

Gelukkig konden we redelijk snel de route weer oppakken naar pijl 9.

Bij pijl 9 moest je niet vergeten dat de pijl zelf ook ‘groen’ was (dus 0 rijmeters).

Anders was je zomaar in de val gelopen (vanwege een extra groen gemaakt ommetje).

Tenminste, zo zagen wij het. Je kwam dus 2x langs de RC ‘T’.

Nog even het laatste stukje rijden naar pijl 11. Daar stond de RC ’10’ te pronken.

Was daar nogal donker dus reden we door tot aan de RC, maar kwamen wel vast te staan.

Na een beetje manoeuvreren toch weer een beetje grip op de weg gekregen zodat we de andere keercontroles ook konden aandoen. Je werd echt van het kastje naar de muur gestuurd, zodat je er groen en geel van zag. Dit hebben we niet helemaal goed gedaan.

Moeten we ons later naar eens laten uitleggen door een doorgewinterde expert.

In ieder geval zijn we zeker vergeten RC ‘5’ voor de 2e maal te noteren (zgn. groene weg).

We hadden het gevoel een redelijke rit te hebben gereden, maar niet super.

Het is voor ons zeker wennen aan de nieuwe reglementen (denk aan opnamepunt !!).

Verrassend was het dan dat we alsnog een 2e plaats in onze klasse hebben kunnen veroveren. Behalve de beker mochten we als beloning het verslag schrijven. Zo gezegd, zo gedaan dus.

Het was een mooie en leerzame rit. Dank aan de uitzetter en narijder.

Sylvia en Leen Gravemaker

Print Friendly, PDF & Email