De 2e Dag van Weesp werd weer uitgezet door Walter en Loes Donker. Na de evaluatie van de 1e dag hebben ze voor een andere opzet gekozen, rondom Weesp met pauze bij WVGV en als narijders Martin Fierlier en Annette Snieder, alles dus aanwezig om er een mooie dag van te maken.

Omdat mijn vaste bestuurder iets belangrijks te doen had, (wat kan belangrijker zijn dan de 2e Dag van Weesp?) vond ik Erik bereid de Dag met mij te rijden.

Het begint met routebeschrijving, meestal het moeilijkste deel en van de naam van het traject wordt je ook niet veel wijzer.

“Kabouter Pollewops reisje langs A’dam-Rijnkanaal”

Opdracht 1 en 2 gingen makkelijk en de vallen in opdracht 3, 4 en 5 werden naar ons idee goed opgelost. Maar toen begon er iets te knagen, was opdracht 1 wel goed gedaan, als je nu eens iets anders doet, niet de 1e viersprong maar de volgende viersprong links. Dat leverde ver weg in een zijstraatje een RC “B” op, die zal dan wel goed zijn denk je dan, dus schrijven.

De geldautomaat van de bank was duidelijk in een opstal, maar de parkeermeters daarna, is een parkeermeter ook geen geldautomaat? Je gooit je geld erin en het is automatisch verdwenen.

Wat we met die A wegen aan moesten was ons een raadsel, rechtdoor maar langs de (foute) RC’s N en P.

Na de brug in Nigtevecht schijnt rechtdoor een groene brievenbus gestaan te hebben waardoor je gedwongen links moest. Na afloop stond dat ding bij WVGV, een vaal gebutst stuk plastic waar geen postbode ooit nog een brief in durft te gooien.

Dat het verkeersbord ‘einde voorrangsweg’ behoort tot de voorrangsborden is toch wel het einde, maar dat ieder bord wel één of andere informatie geeft, is dan wel weer logisch. Kortom goed voor nog 2 fouten. Na het VTC 1 stempeltje van Guus door naar traject 2.

“D-MIL or not D-MIL”

Bij de eerste blokkade gingen we bijna in de fout, de route door een verstopt tunneltje onder de N201 lokte ons, maar het extra goed kijken leverde een bermlijntje op waardoor er toch een andere constructie om de blokkade gemaakt moest worden.

In Nederhorst den Berg zaten een paar leuke constructies, maar elke keer als je dacht nu wordt het interessant, werd je afgekapt en met DMIL weer op de lijn gezet.

Het ommetje bij de “Thai” zag er wel heel makkelijk uit RC “T” en RC “R”, dan ga je toch iets meer zoeken, zou het hele ommetje op de kaart soms verplaatst zijn zodat de uitgang op de kaart in werkelijkheid de ingang is? Uiteindelijk toch maar als goed bestempeld.

Op de Provinciale weg staat een hele brede voetbrug getekend (volgens de uitzetters dan). De brug mag dan wel heel breed zijn, de bijbehorende tekst “Vbr” was aardig weggemoffeld in de wijk Aetsveld, zodat we toch ongemerkt over die heel brede voetbrug zijn gereden.

De laatste constructie op het industrieterrein in Weesp was een echte instinker, de 2e “A” was natuurlijk fout. Zelf heb ik deze val enkele keren in een rit gebruikt, maar nu ik hem zelf voorgeschoteld krijg, doe ik hem nog fout ook!

Bij VTC 2 zat Liesbeth lekker in de zon op haar klapstoeltje te wachten op de dingen die langs kwamen (46 equipes). We kregen een paraaf en tijd op de kaart en mochten naar de pauze in WVGV.

In de pauze stond eten en drinken klaar, was je voldaan dan mocht je beginnen aan traject 3.

“van Bolkop tot Pijlpunt“

Nu de eerste viersprong maar direct goed gedaan. Bij de volgende opdrachten er toch weer ingelopen (in de val), de RC “E” met hersteller 2X-1L niet uitgevoerd, maar in traject 1 was je er al eens langs gekomen, dus nu was het de 2e keer en dan hersteller uitvoeren, mooi bedacht.

Bij het Stationsplein (ik krijg er nog eens een fobie van) weer een driedubbele doorgedraaide opdracht. Mijn idee is dan, rij maar door, die strafpunten krijg je toch wel en het spaart tijd, maar Erik weet niet van ophouden. Hij moet en zal die val oplossen en het is nog half gelukt ook, dus 30 strafpunten i.p.v. 60 strafpunten, dankzij Erik.

Opdracht 17 na weg en 16e haaientand hebben we goed gedaan. Door de rit van februari wist ik nog dat de op- en afrit van een snelweg twee losse wegen zijn. De haaientanden in de afrit kwamen na de weg (oprit).

In Almere het pleintje van Paul de Leeuw 3x rechtsom rondrijden ging goed, maar de uitzetters wilden dat je er een tweede maal langs kwam, dat is ons niet gelukt. De hersteller 1R konden we maar niet plaatsen. Later bleek dat te komen doordat we de eenrichtingsweg voor ons niet gezien hadden.

Elly op VTC 3 bracht uitkomst, doorgaan met traject 4.

“De Muider-Almere Twist”

De eerste constructie op pijl 1 met 7 RC’s ging goed, maar dan de langsrijder “Z” vlak voor de punt weer niet gezien. Via neutrale pijl 3 naar pijl 4 op het van Muiden gepikte Almeerder strand. Je kon merken dat het mooi weer was, zoveel auto’s daar. Ik wil die auto’s niet de schuld geven, maar dat hoekje leverde wel 2 fouten op.

In Muiderberg liep alles soepel en dat we de scherpe scherprijder “T” zagen geeft extra veel voldoening. Na 2 RC’s die we niet in de uitleg terugvonden, (waren over van traject 3) ging het richting Weesp naar pijl 10.

Deze laatste pijl werd opgelost zoals de uitzetter het graag (of misschien wel niet graag) ziet, zonder fouten, waarna het tijd is voor de finish in WVGV.

In de rekenkamer werd snel en goed gewerkt zodat de prijsuitreiking ondanks het grote aantal deelnemers vlot kon beginnen.

Het was een zeer geslaagde dag, met tevreden deelnemers, de trajecten waren niet te moeilijk en goed aangepast voor de verschillende klassen, een tijd-schema dat de nodige strafpunten opleverde om een klassering te krijgen.

Het rijden op de reglementen van de Nacht is een goede formule, de deelnemers aan de Nacht krijgen de kans om de 4 trajecten vast te oefenen. Het stelt wel extra eisen aan de uitzetters en narijders, want die moeten ook alle systemen goed beheersen. Walter en Loes hebben samen met Martin en Annette een uitstekende rit neergezet. Bedankt voor een mooie dag rittensport.

Gert van Schaick

Print Friendly, PDF & Email