Deze keer heb ik de eer om een ritverslag te schrijven. Een ‘prijs’ die je al wint voordat je ook maar een meter gereden hebt.

De laatste keer vanuit het vertrouwde WVGV, de eerste keer met mijn nieuwe navigator Erik. En pas op: we gaan in 2012 voor de échte prijzen! Na kort overleg besluit Erik dat ik het verslag ‘moet’ schrijven…

Hieronder een impressie van de rit.

2. einde weg links
Een bord DOODLOPENDE WEG heeft geen enkele betekenis (vroeger wel) hetgeen ons bij de RC B brengt. Een eenvoudig begin.

3. na 2e “N0 PARKING NIET PARKEREN” viersprong rechts
Al direct gezien dat er geen “O” staat maar een “0” (nul). De letters op het bord zijn wel erg smal, maar we gokken dat alle
letters zo smal zijn en dat er echt No parking staat.

4. eerste weg links
5. klinkerweg rechts

Na het uitvoeren van opdracht 4 ziet Erik een ietwat verscholen RC E staan. Normaal gesproken zouden we opdracht 5 blind hebben uitgevoerd, maar nu weten we daar ineens geen raad mee. Opnieuw gokken en toch de E opschrijven. Verkeerd gegokt, de eerste 30 strafpunten zijn binnen.

6. twee wegen links passeren
Deze opdracht kan (bijna) alleen op een viersprong. We zien alleen linkerwegen en een lonkende RC I aan het eind.
Deze blijkt dan ook goed te zijn.

9. na “Ben” en “Rinus” links (SO)
We zoeken twee wegen met die namen, maar worden getrakteerd op een collectie RC’s waar we van voor naar achter de namen N E B S U N I R lezen. Goed opletten dat je ze ook in die volgorde op je kaart noteert.

rinusben

Wegen met de gevraagde namen hebben we alleen links gezien. Volgens de uitleg zouden die wegen twee namen moeten hebben. (Maar met SO kun je echt niet door gebouwen kijken hoor!)

13. voor “P” WW Ri Nigtevecht
We zoeken een tekst P en een wegwijzer. We vinden een P-bord, een verkeerspaddenstoel en bovendien een fiets-WW met o.a. Nigtevecht. Op een fiets-WW mag je geen Ri of richting doen. Een P is geen WW dus dus dan maar rechtdoor. We rijden nu op een gelegenheid, geen weg zijnde.

14. viersprong links
Bij de uitleg van opdracht 13 las je al dat we nu op een gelegenheid, volgens art. 5 rijden. Derhalve is de eerstvolgende viersprong niet oké. Rechtdoor en een rondje door Aetsveld levert een fraaie RC N op.

20. na H “42” links brug over
Deze opdracht betreft art. 15 van het DRR en is dus alleen voor de A-klasse. Volgens de uitzetter is ‘over’ hier geen voorzetsel maar een bijwoord. Dat is correct, maar doet niet ter zake. Veel beter is de uitleg dat het hier een links ori-punt betreft. En dat mag vanzelfsprekend niet.

22. na ‘BURGEMEESTER KASTELEINSTRAAT 71-55 DRIEMOND” rechts
De tekst zal overduidelijk op een straatnaambord staan maar voor we het weten staan we al bij de RC S die ons doorzet naar opdracht 25 (??) Dit kan nooit goed zijn; dus even terug naar de brug en opnieuw kijken. En ja hoor! Aan de andere kant van de sloot, op dubbel-focus-onvriendelijke afstand ontwaren we een straatnaambord met de goede tekst. Hetgeen de goede RC R oplevert.

30. na “NOODINGANG VRIJHOUDEN”, “GOEDEREN LOSSEN OM DE HOEK VOLMERSTRAAT 12”, lantaarnpaal en drie vlaggenmasten rechts
Met een slakkengangetje vinden we alle oriënteringspunten en vragen ons dan af wat er in godsnaam mis kan zijn met deze opdracht? We gokken dat alles klopt en dat doen we goed.
Later lezen we in de uitleg dat de gevraagde tekst onder een luifel hangt en dat je daar geen probleem van hoeft te maken. Het is immers niet IN een opstal.

34. na H “25”, rode brievenbus en vier klinkers tweede weg rechts
Ja, ja zeg ik meteen. Die ken ik. Die val komt uit de NvW 2009. Bij het begin van de beide wegen staat namelijk een levensgroot bord “VERBODEN TOEGANG VOOR ONBEVOEGDEN” art. 461 enz.” zodat je wel even ergens anders met het tellen van de wegen moet beginnen. Omdat ik de opdracht verkeerd oplees, rijden we voor Jan met het korte naampje nog even het halve industrieterrein door om uiteindelijk alleen een RC Z te vinden.

verboden

40. einde weg rechts
Je ziet het zomaar over het hoofd! De situatie verspringt een beetje waardoor de rechtdoor gaande weg niet zo voor de hand ligt. Bovendien staat daar ook nog eens een bord ‘gesloten voor auto’s’ in dat pas na 750m geldt. Erik is al bijna de voorrangsweg opgeschoten en kan nog net rechtdoor. We vinden de verscholen RC A. Yes!

42. na verkeersbord aanduidende voorrangskruispunt zijweg rechts rechts
Twee keer rechts? Voor de zekerheid nog maar even checken of het wel de juiste omschrijving van het verkeersbord is en dan meteen naar rechts. Geen probleem.

verkeersbord

47. bij ritpijl “ASV” links
Op de ritpijlen van de ASV is alleen de S een goede letter. Vanwege het omdraai-effect zijn de A en de V gestileerd weergegeven. Dus gewoon een verkeerde tekst.

48. voor RC rechts
Door dezelfde ritpijl van opdracht 47 is het niet mogelijk om voor deze ritpijl naar rechts te gaan. Hij wijst namelijk naar links. De tweede passage van de RC laat je keren waarna je voor een andere RC gewoon wél naar rechts kunt. Dat hadden we meteen wel door. Je haalt dan de fraaie combinatie: G F F I I G H.

52. voor drieënvijftig rechts (SO)
Het SO is altijd spannend. Dan kun je namelijk meer waarnemen dan in werkelijkheid het geval is. Aan de bordjes “3” en “50” heb je niet veel. Wél aan de RC 53 (in de verte) en wél aan de herstelcode 53. Aangezien je de laatste mogelijkheid moet nemen komt de RC 53 in beeld. Wij gingen na de RC L direct naar rechts en haalden nog een RC L. Eigenlijk is dit niet helemaal juist omdat er steeds een latere mogelijkheid is om voor “53” naar rechts te gaan. Dus een beetje op gevoel opgelost en dat was ook de bedoeling van de uitzetter.

58. na ”PARKEREN P+R”, voor “A-WEG”, “A-weg” links
Iedereen die de cursus ‘overstappen van C naar B’ heeft gevolgd, zal deze val goed gedaan hebben. De richtingsverandering moet na de gevraagde tekst zijn en dat is hier niet (en nooit) het geval. Dus helemaal doorrijden tot de opvanger.

64. voor RC “A ER 66” links
Even goed opletten: er staat nog een piepklein streepje tussen ER en 66. Je moet wel heel goed kijken, maar het staat er echt. Een goede reden om rechtdoor de goede RC A te halen.

67. viersprong rechts
Rechts staat nog steeds het verkeersbord ‘doodlopende weg’. Daaronder heeft de uitzetter een bordje VADNA gezet. Zo’n bordje heeft natuurlijk geen enkele betekenis, de weg blijft afgesloten.

Rechtdoor vinden we een RC U met de herstelcode HK-1L VADNA. Omdat VADNA tussen haakjes hoort te staan gaan we ook nu nog even rechtdoor en noteren nog een RC A.
Jammer genoeg was dat niet de bedoeling, maar gelukkig werd deze combinatie neutraal gemaakt.

Nu snel naar de finish want we hebben al wat minuutjes opgelopen. Dertien om precies te zijn, hetgeen precies 13 strafpunten meer is dan Wim en Joke die met slechts 1 fout deze rit op hun naam schrijven.

Een mooie rit, die lekker te rijden was. Met dank aan Ben en Rinus.

Martin Fierlier (en Erik Naaijen)

Print Friendly, PDF & Email