Wisseling in de Nacht

Een navigerende bestuurder en een sturende kaartlezer
Alweer de 8e maal dat ik met mijn Triumph TR4 heb deel- genomen aan de Nacht van Weesp in de ‘Classic Sport’ klasse. Nu ga ik wederom van start, maar nu met Rinus, mijn clubmaat als navigator.

Uitkomend voor het team Vriendenkring-Klassiekers uit Almere. Goed herkenbaar door de mooi bedrukte vesten en schitterende magneetborden voor op de auto.

Bij de Vechtstreekritten is Rinus vaste bestuurder en navigeer ik, maar nu hebben we van plaats verwisseld. Hoe zal dat gaan aflopen?

Nadat we wat heerlijke broodjes hebben weggewerkt en kennis hebben gemaakt met wat medestrijders, gaat het serieus worden. De technische keuring is geen probleem, dus we kunnen aansluiten in de rij voor het startpodium.

We vertrekken met startnummer S 18 om 17.38 uur, dus lekker vroeg, blijft het nog lang licht en ook is het dan niet zo druk op de route en bij de controles.
ben1

Traject 1
We gaan beginnen met routebeschrijving, uitgezet door Martin Fierlier en dat moet goed gaan. Als lid van de Vechtstreek weten we een beetje hoe krom hij denkt en ritten in elkaar zet. Misschien hebben we daar voordeel bij.

Hoewel, achteraf blijkt dat we meteen de eerste drie opdrachten fout hebben gedaan.

De klinker/asfaltweg op het stationpleintje niet herkend, bij de tekst “HOUTHANDEL DE VECHTSTREEK” de verkeerde tekst genomen en het knaapje, is ook een hangertje, niet gezien. Ja, je kan niet alles hebben. Totaal aantal fouten in het eerste traject: 6, en dat is goed voor 180 strafpunten.

Gauw een saucijzenbroodje weggewerkt en tijd voor het vervolg.

Traject 2
Dat is een pijlenrit, uitgezet door Sjaak en Frank.

Kaartlezen is niet onze specialiteit, maar nu we van plaats zijn verwisseld, is het alleen maar moeilijker. Dat blijkt ook wel, voortdurend dwalen we van de route af en dat kost tijd en geeft concentratieverlies.

ben2Direct op pijl 1 missen we de goede RC “K” en noteren de foute RC ”C”.

Ook zijn we door Denemarken gereden en dus de grens overgegaan, maar dat is bij deze rit verboden!

De VoetBRug hebben we wel gezien, dus er geen gebruik van gemaakt, maar wel de goede “L” genoteerd.

De bemande RC “E” hebben we niet aangedaan, omdat we dachten: Nee hè, niet weer eten! Na nog wat pijlen stonden we aan het einde van dit traject en bleek dat we 7 fouten gescoord hadden. Tijd voor het warm en koud buffet en een uur verplichte rust.

Dat uur is om voor je het weet, het stuur stevig vast, pen in de aanslag en het gevecht met de bollen en pijlen van Wim en Joke kan beginnen.

Traject 3

Via de langste route van de bol naar de pijl.

Direct met opdracht 1 in de fout, geen tramhalte of verkeersbord gezien, dus zijn we in onze beleving gewoon over een spoorrails gegaan. Niet dus!

Daarna liep het als een trein, totdat we bij opdracht 41 de “einde weg” niet als zodanig herkenden.
ben3

Dan de opdracht: voor autosnelweg, autoweg rechts, keurig aangeduid met verkeersborden. Helaas, helaas, het verkeersbord autoweg was dusdanig verminkt, zodat het geen verkeersbord meer was. De koplampen waren achterlichten geworden en dat stond niet in het verkeersbordenboekje!

ben4Vanaf deze opdracht gingen we fluitend naar de VTC die je natuurlijk niet zonder opdracht inrijdt. Even een rondje om de goede RC “W” op te halen en dan naar de loempia’s.

Deze keer 90 strafpunten erbij.

Traject 4
Een ‘simpele’ ingetekende lijn rijden van Gert moet te doen zijn.

In het begin komen we niet goed op gang en missen de tweede RC “P”. Ook de rotonde in Maarssenbroek doen we een keer te weinig aan. Tijdens wat heen en terug rijden om de goede RC “I” op te halen, is het behoorlijk koud en mistig geworden. Maar we zijn niet van suiker en zolang het niet plenst, blijven we open rijden.

De dubbele “K” is bij ons een enkele geworden, evenals de dubbele “O”. Daar stond trouwens een politieauto dwars over de weg met zwaailampen aan. Wat er gebeurd was, is ons niet duidelijk geworden, wel dat wij daardoor van slag zijn geraakt. We zijn langs het Amsterdam-Rijnkanaal naar Nigtevecht gereden. Daar constateerden we dat dát niet de goede route was.

Wat nu te doen. In verband met tijdgebruik en het feit dat ik dan ergens moest bijtanken, deed ons besluiten om naar Weesp te rijden en de ingetekende lijn in het Aetsveld weer op te pakken. Nederhorst den Berg heeft dus niet van onze aanwezigheid kunnen genieten, maar wij waren wel 5 gemiste controles rijker. Via het industrieterrein van Weesp naar de finish en zo kwam er een eind aan onze ‘Nacht van Weesp’.

Na de uitleg op zondagavond waren we weer helemaal op de hoogte hoe het had gemoeten. Uiteindelijk zijn we als 8e geklasseerd en hebben weer veel bijgeleerd.

Onze teamgenoten Guus en Ruben Jonker pakten de 3e plaats in de Classic Toer, Emil en Sander de 14e plek. Als team eindigden we op de 3e plaats in het klassement van de Classic teams.

Hulde aan de organisatie en de vele helpers, want die hebben weer een perfecte rit georganiseerd. De datum voor de 42e Nacht van Weesp staat al in de agenda!

Ben Schaafsma

Print Friendly, PDF & Email