Het (een) paard achter de (vracht)wagen
Na iedereen weggestart te hebben, was de tijd gekomen dat we zelf aan de rit konden beginnen. Nu eens niet meteen na de blauwe vlag op de (wel of niet) 4sprong een val, maar gewoon 1e weg links.
In opdracht 3 werd nog net de goede eenrichtingsweg gevonden voor we de lokkende opvanger inreden. Na een rondje met RC B en 3 4sprongen kwamen we alsnog bij de opvanger A terecht.
In opdracht 13 moesten we voor zowel 2 verkeersborden, zowel weg als weg passeren, met zoveel zowel in de opdracht zal deze (zo)wel goed zijn.
Daarna mochten we (verrassing) op de Rijnkade doorrijden zonder dat daar met moeilijke vallen om gebouwen heen gereden moest worden.
In Aetsveld aangekomen werden we gevraagd om aanhoudend een voorrangsweg te passeren. In het begin niet erg duidelijk, maar hoe meer we heen en weer reden, hoe meer borden aanduidende voorrangsweg er tevoorschijn kwamen hoog aan een paal en/of in het gebladerte, zodat uiteindelijk toch de goede “C” “C” op de kaart kwam.
Opdracht 21 was geen eerlijke opdracht, als je het fout deed moest je 2 km over een slingerend dijkweggetje met 30 strafpunten als bonus, doorzag je de val dan ging je rechtdoor de opvanger in.
De RC “I” op de glasbak werd meteen gezien als wel noteren maar niet oriënteren, maar daar bleef het bij. Dat er ook nog wel eens een goede “I” kon staan, waren we even vergeten.
De combinatie van de DLW met het parkeerterrein heeft ons veel tijd en heen en weer rijden gekost, en uiteindelijk toch nog fout gedaan, maar dat kwam later toch nog goed uit (zie ex-aequo controle).
Opdracht 42 “na vier en twintig klinkers R” werd door mij gelezen als na vierentwintig klinkers rechts, nou klinkers genoeg in het wegdek, dus voor de lokkende RC “4” gewoon rechts. Bleek na afloop dat over dit soort opdrachten een hele jurisprudentie is, zodat wij het (toevallig) goed hadden gedaan.
In de uitleg van opdracht 44 staat dat er ergens haaientanden op de weg hadden gelegen en is dan een VRW (wegsituatie), niets van gezien, gelukkig ook geen lekke band van gekregen.
Hans stond als controle al van ver te vlaggen. Na tijd invullen waren we (bleek na afloop) 9 minuten te vroeg. Erik en Martin die ook 6 fouten hebben, waren daar 11 minuten te vroeg. Het tijdverlies bij het parkeerterreingebeuren pakte dus ex-aequo gunstig uit voor ons.
Het verkeersbord gesloten voor vrachtauto’s in opdracht 54 was een heel gemene. Zelfs met het verkeersbordenboekje in de hand zagen we nog het verschil niet (het was het spleetje tussen cabine en laadbak).
Op de parkeerplaats van de Franse Kamp hadden de uitzetters (misschien wel na dagen zoeken) een echt modderpad gevonden, maar de controle wegzetten heeft de uitzetters meer modder bezorgd dan ons. Vanaf de ingang konden we het bordje met de letter E net lezen, zodat we op het droge konden blijven.
Dachten we een beetje van de bankencrisis af te zijn, gaf de bank in opdracht 70 weer nieuwe hoofdpijn. Staat hij nu wel of niet in een opstal, moet er een achterkant aan zitten om van een opstal een opstal te maken? Na gekeken te hebben of er geen RABO, ING of AMRO bankgebouw te zien was, toch maar voor de (goede) (zand)bank gegaan.
Na voor VOLVO langs gereden te zijn was de volgende opdracht “einde weg R. Het kostte veel overredingskracht om Sjaak ervan te overtuigen dat een 4sprong met voor je een bordje INRIT er geen einde weg van maakt, maar gewoon een 4sprong blijft. Het bordje met 100L werd door Sjaak wel weer direct herkend als hersteller 100e weg Links.
Opdracht 90/91 werd door rustig rijden en goed opletten wat wel en wat niet gebruikt was, in één keer goed gedaan (RURTRU).
Nadat de bank ons hoofdpijn had bezorgd, heeft de route na opdracht 93 de uitzetters hoofdpijn bezorgt. Ineens waren er wegen afgesloten en opgebroken zodat op het laatste moment een nieuwe route gemaakt moest worden met behoud van de vallen.
Het (een) PAARD dat op de Korte Muiderweg was gepland, moest worden ingeladen en bij het station van Weesp weer worden neergezet. We wisten niet wat we met het edele dier aan moesten, dus zullen we de opdracht maar uitvoeren. Na afloop heeft Martin uitgelegd wat de bedoeling was, er werd gevraagd naar een bord in de vorm van een 1 met de tekst PAARD erop, hoe simpel kan het zijn!
Toen we met opdracht 107 bezig waren, werden we geconfronteerd met een deelnemer (met een hele grote auto) die bijzondere manoeuvres aan het uitvoeren was die echt niet in het boekje staan (Art.54 RVV1990). Doordat de aandacht daardoor afgeleid was, is het eerste viaduct waarvan een afbeelding op een bord stond ons ontgaan (toch wel een goede smoes als je iets fout doet).
Na nog gauw GAUW (of GOUW) gezien te hebben gauw richting finish om met 0 straftijd binnen te komen. De 6 fouten die we telden leken ons een beetje veel, maar blijkbaar hadden de cracks ook de nodige fouten gemaakt, zodat we uiteindelijk het dichtst (wat heet met 180 strafpunten) bij de 0 strafpunten zaten en een verslag mochten schrijven.
De uitzetters Wim en Joke den Doop met Paul Copier en Ariën Hooimeijer en ook sponsor MITRA hartelijk dank voor een zondagmiddag hersengymnastiek die ze autosport noemen.
Gert van Schaick