42e en laatste* Revancherit

De laatste 29 afleveringen van deze Revancherit kwamen uit het brein van Paul van Os.
Helaas wilden slechts 16 equipes revanche nemen op hun tegenstanders van de Nacht van Weesp! De wegblijvers hebben een uitstekende rit met prachtige vallen in een prima rijgebied gemist.

Verslaggever
Het verslag mocht geschreven worden door de equipe die als twee-na-laatste in de B-klasse was geëindigd. Dat werd lastig met slechts 1 deelnemer in deze klasse. Waarom bleven al die nieuwe B-klassers weg? Durven zij de strijd met het sterke koppel Jet en Michael Hutchings niet aan?

Dan maar even in de A-klasse een equipe belonen met deze schrijfprijs. Dat werden Frank en Annamarie Mijling. Helaas moest Frank voor zijn werk naar Spanje en de klus daar nam veel tijd in beslag en besloot onze redacteur het klusje bij Wim op zijn bord te leggen. Die heeft toch tijd zat!

Traject 1 Het begin van het einde
Het was even wennen na vele jaren starten aan de Papelaan op het grote parkeerterrein bij de Golfbaan net buiten Weesp. Paul liet de A-klassers gelijk met de routeopdracht weg volgen het hele parkeerterrein verkennen.
Met de volgende routeopdrachten ging het direct het buitengebied in richting Nigtevecht. Bij de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal kreeg elke klasse zijn eigen val voorgeschoteld.

De CT-klassers moesten onderkennen dat er meer tekst op een RC stond (de herstelcode) dan in de routeopdracht werd gevraagd. De B-klassers kregen hier te maken met een juiste volgorde van de genoemde oriënteringspunten. Bij de A-klassers startte het ook met een juiste volgorde van oriënteringspunten en kon de routeopdracht in tweede instantie, als zij een niet-brug als brug beoordeelden, alsnog worden uitgevoerd.

Op het industrieterreintje bij Kerklaan een prachtige val, waarbij je drie routeopdrachten steeds op hetzelfde bord met verschillende afbeeldingen kon uitvoeren. Natuurlijk ontstond er wel snel discussie over hoe een overwegend oranje bord er precies moet uitzien. Gelukkig was dit deel wel onderstreept en is het leuk om na te praten als de onderstreping er niet was geweest.

Het einde van Het begin van het einde lag op de P+R bij Breukelen waar de geblesseerde Gert van Schaick ondersteunt door Liesbeth van Schaick de controlekaart bevlekte met een stempel.

Traject 2 Alle meters in het rood?
Rode pijlen kortste route van de P+R via Kortrijk, Gieltjesdorp, Kockengen, Portengen en Oud Aa naar het parkeerterrein aan de Bosdijk. Bij Laag-Nieuwkoop moesten de A- en B-klassers een behoorlijk verlegde wegsituatie onderkennen om de goede RC op te halen.
De CT klassers moesten in de kortste route de Vbr zien en daardoor een andere juiste kortste route rijden.

Bij Oud-Aa nog zo’n fraaie verlegde wegsituatie waarbij het bekende ommetje bij de begraafplaats de aandacht moest afleiden. Even verderop de juiste weg (tractorpad) in. Na wat hobbelen op een zeer slecht pad de goede RC gevonden! In het ommetje bij de begraafplaats natuurlijk een foute RC (voor CT-klasse wel goed).

Vlak voor de finish nog een pijltje over een fietspad, waarna nog twee mogelijkheden waren om de route op te nemen en nog 2 goede routecontroles te scoren waren.

Peter van der Lans verzorgde hier het innemen en uitreiken van de routecontrolekaarten. Loes Mackaaij, Marry van der Lans en Liesbeth van Schaick bestierden het lunchgebeuren. Onder de partytent stonden twee verschillende soepen (zelf gemaakt door Loes) in de pannen te dampen. Daarbij stokbrood met heerlijke kruidenboter. Een heerlijke onderbreking en gelijk wat gebabbel met de andere deelnemers.

Traject 3 Je denkt, dus je bent (er net niet)
Bol-Pijl in het zwart, van bol naar pijl. Soms de langste route, maar meestal de kortste route! Ook als is het de kortste route, dan wil dat niet zeggen dat dat de juiste route is. Beoordelen of de situatie klopt met de getekende situatie, of alle symbolen en de oriënteringspunten kloppen en er niet iets is vastgetekend aan de wegen.

Natuurlijk heeft Paul van dit soort zaken gebruik gemaakt.
De 2 lange routeopdrachten hebben gezorgd voor aardig wat denkwerk. Altijd lastig als er een Bol-Pijl wordt gebruikt die je zelf al eens als uitzetter hebt bedacht. Wat is de bedoeling, zien wij iets over het hoofd. Dus fout gedaan i.v.m. een verschil van mening over de plaats van de bol. Maar daar komen wij ook wel weer uit. De Bollen en Pijlen voerden door poldergebied en voor de langste routes Bol-Pijl over het industrieterrein van Uithoorn.

De laatste Bol-Pijl op het driehoekje aan het eind van de Proostdijerdwarsweg en de Botsholsedijk in de polder bij Vinkeveen vormde een geweldig fraai slot.

Weer zo’n val die je al in de één of andere vorm al een keer hebt gehad. Een weg die overgaat van een doorgetrokken weg overgaat in een gestippelde weg, dan moeten dat 2 wegen zijn. En dat weet je, maar dan wel de juiste beslissing nemen om de Bol-Pijl dan niet uit te voeren.

Traject 4 Als je blauw bent, lukt ’t niet
IL langs Baambrugge, Abcoude, Amsterdam UMC, Gaasperdam naar Weesp. Start op de Baambrugse Zuwe bij Vinkeveen. Ingetekende lijn met barricades. Via het tunneltje onder de A2 over de Zuwe naar de eerste barricade in Baambrugge. Geen groot probleem voor de deelnemers. Voor Paul wel een beetje. Bij het nulrijden geconstateerd dat het niet helemaal klopte en iets aangepast en ook nog een opvanger met DMIL neergezet. Dit voor zoekers naar een lange omrijder waarbij de IL minder tegengesteld kon worden gereden.

In Abcoude een leuke barricade waarbij de IL over een wit weggetje dat ook bedekt werd door het barricade streepje (alleen de IL wordt afgesloten door een barricadestreepje) eerder kon worden opgenomen.

Op het Amsterdam UMC een prachtige blinde lijn voor de A- en B-klasse en voor de CT een normale IL op kaart. Voor de CT klasse natuurlijk wel opletten om alle ommetjes goed te rijden.

De A- en B-klassers hadden het iets lastiger en werden bij binnenkomst getrakteerd op een val met een hersteller. Daarbij liep de omrijder via een grootdeel van de IL, die later natuurlijk precies gereden moest worden. Tot slot nog een val waarbij zo min mogelijk tegengesteld rijden van de IL de juiste routecontroles kon opleveren.

Prijsuitreiking
Paul heeft ons wederom een prachtige en pittige Revancherit voorgeschoteld. Alle 16 equipes hebben daar echt van genoten. Daarvoor natuurlijk onze dank, ook aan alle genoemde hulptroepen en Adrie Brugmans die de KL trajecten heeft gecontroleerd.

Zo’n eerste keer in een nieuw clubhuis is altijd even wennen. Waar staat de starttafel het beste en hoe moet de routing lopen. In ieder geval hadden Nico van Nes en Paul van Os aan de starttafel ruimte genoeg om de controlekaarten na te kijken. En dat was wel nodig gezien de vele fouten die wij hebben gemaakt.

Nadat alles op een rij stond, was het nog een kwestie om alle deelnemers nog even bij elkaar te krijgen. Het terras was ook een lekkere plek om na te praten. Wel grappig dat iedereen bij de uitreiking van de prijzen rondom de starttafel stond. Je hebt dan wel contact met alle deelnemers die om je heen staan. Bovendien luistert iedereen en is er echt aandacht voor de prijsuitreiking. Bij De Adelaar bleef iedereen aan zijn of haar tafel zitten en werden de gesprekken vaak gewoon voorgezet.

* Is het echt de laatste Revancherit geweest?
Zoals jullie al gelezen hebben staan er voor 2019 3 ritten in het voorseizoen en drie ritten in het naseizoen op de kalender. E.e.a. heeft te maken met het feit dat er minder uitzetters beschikbaar zijn.
Het afnemende aantal deelnemers is ook voor huidige uitzetters niet stimulerend om het vele werk voor een het maken van een rit te blijven verrichten. Bovendien kan je de huidige uitzetters niet vragen nog een andere rit voor ons te gaan uitzetten. Het rittenprogramma 2019 is nog niet helemaal rond.
Het voorseizoen is al wel volledig ingevuld.

6 januari Katerrit puzzelen
24 februari Kaartlezen
14 april 10e Dag van Weesp
7 mei instructieavond 48e Nacht van Weesp
11/12 mei 48e Nacht van Weesp

Zodra de 2e helft definitief is zal het in het clubblad opgenomen worden.

Wim den Doop

Print Friendly, PDF & Email