Stichtse Vecht is een grote gemeente, maar niet groot genoeg voor onze Ronde.
In de A- en B-klasse werd nog gestreden om het Kampioenschap.
Vergrootglas en ledlicht verhogen je kansen op winst.
Jammer dat Snack de Pitstop niet open was, misschien volgend jaar?
Verslaggever
Het verslag mocht worden geschreven door de equipe die het dichtst bij 111 strafpunten eindigde. Met 5 mooie kleurenkaarten met pijlen en pijltjes en een flinke afstand leek dat een bijna onmogelijke klus om daar dicht bij te komen.
Maar dat maakt uiteindelijk niets uit er is altijd een equipe die daar het dichtstbij eindigt en dat deden wij (Wim en Joke). Wij zaten er met 194 strafpunten 83 strafpunten naast. Zo en nu verder met de rit.
Start
Na het in ontvangst nemen van de kaarten en de controlekaart natuurlijk eerst een flinke wandeling naar de auto op de overvolle parkeerplaats. Niet van deelnemers maar van de vele gasten voor de Spa Weesp. Bij aankomst was er al nauwelijks een plekje te vinden. Misschien voortaan maar een stuk afzetten voor de Vechtstrekers.
Pijl 2 trok de volle aandacht. Het was even zoeken naar pijl 1, maar uiteindelijk zagen wij het mini, mini pijltje 1 op het industrieterrein. De route die wij construeerden werd wreed onderbroken door 2 ritpijlen en een NVH. Wat is dat nou! Zien wij iets over het hoofd. Na de nodige minuten denkwerk toch maar besloten om pijltje 1 te gaan rijden. Zonder een RC te noteren verlieten wij wat onzeker Weesp.
Naar buiten
Zoiets werkt door en wij misten daardoor het mooie kleine witte weggetje onder het Tankstation richting Ankeveen. Het humeur verbeterde toen wij de bermlijn net voor de kerk in Ankeveen zagen. In de route om de kerk misten wij helaas de wegverlegging en noteerden toch een foute RC. In Kortenhoef losten wij een behoorlijke constructie met kunst- en vliegwerk goed op.
Op de Nieuw Loosdrechtsedijk tussen Nieuw-Loosdrecht en Breukeleveen ontdekte Joke direct dat de weg werd onderbroken door een woest stromend trekgat naar de Loosdrechtsche plas. Op het strak naast de weg lopende witte weggetje noteerden wij de super goede RC B (très Bien).
Stichtse Vecht
Bij pijl 6 aan de rand van de Polder Bethune net boven Maarssen reden wij de gemeente Stichtse Vecht binnen. De ingang naar het parkeerterrein aan de strook was danig verlegd, dus geen bezoekje aan deze parkeerplaats en RC Q niet opschrijven.

Net na pijl 6 bij het Fort Tienhoven stond in een bocht naar links achter het schrikhek de bemande. Chris samen met zijn vader Joop. Joop is eigenlijk Chris zijn materiaalman en hulp bij het maken van de route, het wegzetten en oprollen van de routecontroles.
Joop maakt de routecontroles en bordjes schoon alvorens het materiaal teruggaat naar Rinus. Knap hoor!
De route van Pijl 6 naar pijl 7 leverde de nodig hoofdbrekens op. Bijna alle dwarswegen in deze polder mogen alleen worden bereden door aanwonenden en nog een paar van dat soort groepjes, maar niet door ons. Wel net doen of je gek bent en gewoon blijven construeren op de kaart en dan weer zien dat je er niet in mag. Gevolg was dat wij alle hoeken van de polder hebben gezien en via een andere polder (Molenpolder) op het industrieterrein Overvecht terecht kwamen. Daar lagen 4 pijlen zodanig geplaatst dat er flink moest worden gepasserd om de goede kortste routes te vinden.
Daar kwamen wij niet schadevrij doorheen.

Het mooie ommetje aan pijl 11 achter Snack de Pitstop natuurlijk niet gemist. Helaas niet open, wij waren wel toe aan een hartig hapje.
Over de helft
Via de Vechtdijk langs de Vecht naar het mooie dorpje Oud-Zuilen. Hier een tijdje staan dubben over de kortste route naar pijl 13. De kaartleesbak die wij normaal bij klassieke ritten gebruiken bracht uitkomst. Door gebruik te maken van het vergrootglas en de ledverlichting kwam het Vbr teken in het zonnetje te staan en was de langere route de kortste route geworden. Even verderop gebeurde hetzelfde met het mini fietsje tussen de tekst Kasteel Bolenstein en konden wij de route naar pijl 14 foutloos afronden. Trouwens onder de Tekst Kasteel Bolenstein ligt een wijkje waar Chris woont. Ons wedstrijdgevoel werd steeds beter en overal wisten wij het juist pad te kiezen. Grappig dat redelijk wat deelnemers de rondweg rond Loenen aan de Vecht als de kortste route pakten, maar door het dorp is echt een behoorlijk stukje korter. De wegverlegging bij Slootdijk is ook vaak gemist ondanks het feit dat de weg veel te vroeg kwam. Als je van Indonesisch eten houdt, dan kan je hier bij Floris heerlijk eten.
Laatste loodjes, pijl 17 en…
Van pijl 17 langs het Amsterdam-Rijnkanaal met een snelheid die mogelijk iets hoger lag dan de wettelijk toegestane maximumsnelheid via Nigtevecht richting Weesp. Net als in het begin niet gelijk naar de golfbaan gereden. Er zal nog wel ergens een andere pijl op de kaart staan. Nu sneller gevonden, dezelfde pijl als in het begin, maar nu met nummer 18. De route ernaar toe leverde toch nog problemen op. De 2 ritpijlen en het bordje NVH waren weg. De kortste route was nu voor het viaduct rechts en dan de Provinciale weg oversteken.
Helaas bovenaan naar rechts gedwongen. In Aetsveld een keerlusje gevonden om via de Provincialeweg naar links te gaan en daarna rechts de route op te pakken. Tijdens het rijden van het keerlusje kwamen wij Jet Hutchings met haar hond tegen. Wat doen jullie hier was haar eerste vraag, wij zijn hier helemaal niet geweest. Ons antwoord was dat we er niet zeker van waren of dit de bedoeling was. Snel verder en pijltje 18 gereden en even snel terug naar de golfbaan. Lig je net op snelheid staat er zo’n …stempelaar, stukje terug en snel stempelen. Alles snel, snel, de tijdsoverschrijding liep al naar de 45 minuten.
Slot
Je mag zeggen dat Chris, met hulp van Joop en Frank Mijling, ons een zondag-middag goed bezig heeft gehouden met allerlei kaartleesvallen in een mooi wedstrijdgebied.
Uiteraard gaat onze dank naar deze mannen, die veel werk hebben verzet om dit mogelijk te maken.
Een paar dagen na de rit heeft Chris ons al aangegeven dat hij ook in 2020 deze rit voor zijn rekening wil nemen. Super!
Door Wim den Doop